Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
7 segmenten

The Tomato Company verenigt afzet 53 ha tomaat

Tholen - Sinds deze maand is er een nieuwe speler in de tomatenhandel actief. Onder de naam The Tomato Company wordt de productie van teeltbedrijven Red Harvest en Jan van Marrewijk afgezet. Met het nieuwe verkoopkanaal willen de kwekerijen marktgerichter ondernemen. The Tomato Company biedt jaarrond zeven soorten tomaten aan. Verkoper Jakko Kompier vertelt over de strategie van het nieuwe bedrijf.
 
Focussen op kwaliteit en service, marktgericht ondernemen en een eerlijke prijs voor een smaakvolle tomaat realiseren. Dat zijn de doelstellingen van het nieuwe bedrijf The Tomato Company, opgericht door Jakko Kompier, Jan van Marrewijk (kwekerij Jan van Marrewijk) en Jaap Noordam (Red Harvest). Het totale areaal van The Tomato Company komt op 53 ha, waarvan 20 ha belicht. Een deel van de jaarrond productie staat inmiddels onder contract, een deel gaat de dag- en weekhandel op. Jaarrond worden zeven soorten tomaten aangeboden. Dit assortiment is samengesteld in overleg met de markt. "Van cocktail tot vlees", vat Jakko Kompier, die de verkoop in hand gaat nemen, het aanbod samen.

 

Jaap Noordam, Jan van Marrewijk en Jakko Kompier
 
Huisstijl
Kompier heeft ruime ervaring in de verkoop van tomaten en staat achter de strategie om bij The Tomato Company een onderscheidend product weg te zetten. Zo is er bij vanaf de rassenselectie rekening gehouden met de productie, maar is vooral veel aandacht gegaan naar smaak. "Het bedrijf staat en valt met de kwaliteit van de tomaten. Daarom kiezen we rassen die er qua smaak zeker bovenuit stijgen", vertelt hij.

Verpakken
Voor de zeven segmenten zijn merknamen ontwikkeld die passen bij de huisstijl van het bedrijf en gelijktijdig het karakter van de vrucht omschrijven. "Met de merknamen zetten we ze direct duidelijk in de markt, al kunnen afnemers natuurlijk ook kiezen voor eigen verpakkingen." Het verpakken en verkopen geschiedt vanaf 4.000 m2 in het voormalige Greenery-pand in Maasland. Daarvoor zijn de verpakkingsmachines van Red Harvest verhuisd. Een goede zaak, vindt ook teler Jaap Noordam. "De kassen en de loodsen zijn er eigenlijk niet op gebouwd en op de tuinen willen we volledig focussen op de teelt", vertelt hij. "Hier hebben we alle verpakkingsmogelijkheden op een centrale locatie bij elkaar", vult Kompier aan. "Daardoor kunnen we betere service leveren en snel schakelen. Op het laatste moment een pallet erbij of een paar dozen vleestomaten extra? Geen probleem."

Afzet
De laatste uitbreiding bij Red Harvest werd vorig jaar afgerond en ook bij Jan van Marrewijk werd een deel van het bedrijf in 2013 opgeleverd. Verdere uitbreiding staat de komende periode dan ook niet op de agenda. Wel wordt het belichte areaal de komende jaren vergroot om de winterproductie (nu 20 ha) verder te verhogen. "Maar eerst dit goed op de kaart zetten", vindt Kompier. "Laten zien dat we ons met dit aanbod kunnen onderscheiden."

Voor meer informatie:
The Tomato Company
Herenlaan 27
3155 DC Maasland
Telefoon: 0031 621134420