Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

België en Nederland willen vervolg Conference-campagne

Conference-peren zijn in Duitsland beter bekend, beter geliefd én meer verkocht. Dat is het resultaat van de degustatiesessies, die VLAM en het Nederlandse GroentenFruitBureau in regio Nordrhein-Westfalen organiseerden in het kader van de driejarige campagne 'Conference, altijd een goed idee'. Ook in België stonden acties op het programma. Beide partners willen de campagne verlengen en dienden een nieuw dossier in voor Europese cofinanciering.



Conference wordt bekender
Dit actiejaar worden maar liefst 700 degustaties georganiseerd in de belangrijkste retailketens van Nordrhein-Westfalen. Professionele promodames geven uitleg over de verschillende mogelijkheden van Conference en laten de consument ook proeven. De belangrijkste boodschap is dat de peer zowel knapperig als sappig gegeten kan worden. Deze actie loopt nog tot maart 2015 maar nu al werpt ze mooie resultaten af. Zo is de bekendheid van Conference in Nordrhein-Westfalen zowel spontaan als geholpen hoger dan in de rest van Duitsland. Op de vraag welke perenrassen men kent, vermeldde 11% van de consumenten in Nordrhein-Westfalen spontaan de Conference en geholpen zelfs 30%; in de rest van Duitsland liggen deze percentage op respectievelijk 8% en 19%. Ook de voorkeur voor Conference-peren ligt in het actiegebied hoger dan in de rest van Duitsland (9% vs. 6%). De voorkeur voor Conference-peren is t.o.v. de 0-meting bij de start van de campagne ook licht gestegen. Momenteel staat de Conference-peer op nummer drie qua bekendheid en voorkeur in Duitsland. Ze wordt voorgegaan door Williams en Abate. Ter onder-steuning van deze degustatiesessies loopt er een advertentiecampagne in de reclamefolders van de belangrijkste Duitse retailketens. Ook in deze advertenties kunnen de klanten de troeven van de Conference-peer ontdekken.



Conference wordt geliefder
Over het algemeen wordt de Conference-peer goed beoordeeld door een consumentenpanel uit Nordrhein-Westfalen, bestaande uit 110 gezinnen met kinderen tot 12 jaar. 69% van hen vindt de kwaliteit goed en 29% aanvaardbaar; slechts 2% vindt de kwaliteit matig. De kwaliteitsperceptie van Conference ligt in Nordrhein-Westfalen ook lichtjes hoger. Vooral de aspecten smaak, kwaliteit, uiterlijk, stevigheid en de prijs kregen een iets betere score. Dit kan een gevolg zijn van de degustaties, want het beste verkoopargument is een eigen positieve ervaring!

Conference wordt meer uitgevoerd
Ook in de exportstatistieken boeken de Belgische Conference-peren winst. Zo exporteerden we in de periode augustus 2012 tot en met juli 2013 in totaal 4.280 ton peren. Voor het verkoopseizoen augustus 2013 tot en met juli 2014 steeg dit tot maar liefst 8.408 ton. Deze verdubbeling kwam er dankzij de goede samenwerking met de Duitse supermarktketens. Bovendien namen ook een groter aantal Duitse ketens deel aan de acties.



Conference ook op Belgische radio
Ook de Belgische consument kon opnieuw kennismaken met de troeven van de Conference-peer. De eerste helft van oktober werden er radiospots uitgezonden op MNM en Studio Brussel. De Russische boycot heeft dit jaar de Conference-peer een onverwacht duwtje geven op de Belgische markt, kijk maar naar de talloze private initiatieven voor de Conference-peer. Ook VLAM riep op tot wat extra chauvinisme via een boodschap die in alle VLAM-campagnes herhaald werd: "Kies bewust voor lekker van bij ons – nu meer dan ooit!".

Op zoek naar peren-voorkeur via Facebook
Bijna 6.000 fans volgen de Nederlandstalige of Duitstalige Facebook-pagina van Conference-peren. Om meer interactie te genereren, werd er een nieuw concept gelanceerd: de 'Preference peer'. Iedere post is een vraag die polst naar de voorkeur (preference) van de fan omtrent de smaak, bereiding of het seizoen van de peer. Via advertenties op Facebook heeft de campagne in België meer dan 1 miljoen mensen bereikt! Momenteel loopt ze ook in Duitsland en de eerste resultaten zien er alvast veelbelovend uit.
Publicatiedatum: