Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Israël: BeFresh ziet meer mogelijkheden in Europa



In 2014 was de start van het Israelische citrusexportseizoen veelbelovend. "Het jaar 2013 was een taai seizoen voor grapefruit. 2014 startte met een veel betere marktsituatie," zegt Oron Ziv van BeFresh uit Tel Aviv. "De prijzen waren laag en er was dit voorjaar geen vraag. Daarom stopte de Zuid-Afrikaanse export in augustus. Vanwege een gebrek aan grapefruit kwamen wij op een goede markt."


Oron Ziv inspecteert het grapefruit

Oron vertelt te profiteren van de goede grapefruitprijzen in Europa. "Traditioneel is november een slappe maand voor onze grapefruit. Gewoonlijk hebben we veel fruit in opslag. Maar dit jaar heeft niemand fruit opgeslagen. Voor Israël kwamen hierdoor goede mogelijkheden."


Werknemers verpakken grapefruit in het magazijn

De grootste concurrentie op grapefruitgebied komt uit Turkije. Hoewel grapefruit uit Florida en Spanje ook beschikbaar is als Israël het eigen fruit exporteert, strijden ze niet om het zelfde marktaandeel. "Het fruit van Florida is de gouden standaard als het gaat om grapefruit. Florida beheerst prijzen, die grapefruit op een ander niveau zetten in vergelijking met andere herkomsten. Het Spaanse seizoen overlapt het Israëlische seizoen niet echt. Maar het Turkse fruit zit ruwweg op hetzelfde niveau als het Israëlische fruit qua prijs en kwaliteit", vertelt Ziv.

"Turkije heeft grote hoeveelheden. Dus moeten ze hun fruit verkopen. Dat doen ze voor lage prijzen gedurende de winter. Maar volgens mij willen mensen meer betalen voor Israëlisch fruit vanwege de smaak en het uiterlijk van ons grapefruit", vertelt Oron.

Het stapelen van de kisten, die gereed zijn

Avocado
Een gewas waar BeFresh veel potentieel in ziet, is de avocado. Volgens de raming zou het Europese avocadoconsumptie de laatste 5 jaar met 25% zijn gegroeid. Bepaalde signalen wijzen op verdere groei. Volgens Ziv is de jaarlijkse Israëlische avocadoconsumptie per inwoner zo'n 7 kilo. In Spanje en Frankrijk zo'n 2-3 kilo. In Nederland minder dan 1 kilo. Dat biedt veel ruimte voor meer avocado's. "Als je avocado's meer beschikbaar zou kunnen maken in Europa, is er een enorme ruimte om die markt te ontwikkelen", volgens Ziv. De meeste Europese klanten prefereren Hass-avocado's.



Oron Ziv met een doos Sweeties

Easy peelers
Ook het seizoen Easy peelers is goed geweest voor Israëlische exporteurs. Toch zijn sommige markten verloren gegaan aan producten in andere landen, die de leegte hebben gevuld. Spaanse en Marokkaanse mandarijnen hebben Israëlisch fruit in Europa verdrongen. De goedkopere productiekosten in deze twee landen maken de concurrentie zwaar. De kortere transporttijden voor Spanje bieden een voordeel voor de Spaanse exporteurs. Het gevolg is dat Israëlische exporteurs Europa vrijwel hebben afgestaan in die categorie.


 
Binnen de Easy Peelers is voor BeFresh de Or-clementine het belangrijkste product. Het succesvolle product heeft geleid tot een groter teeltareaal dat hoge prijzen genereert. De marketing moet hiervoor nu aangepakt worden. Ziv: "Het areaal aan nieuwe aanplant is massief voor de Or. Elk jaar wordt er meer geplant. In de paar voorbije seizoenen heeft Israël zo'n 50-60 duizend ton uitgevoerd. De raming voor dit seizoen is rond de 100.000 ton fruit.

Als dit reëel is, zal het een grote uitdaging zijn voor de Or clementines. "Maar", zegt Ziv, "zelfs als Israël genoeg Or clementines produceert om geheel aan de Europese vraag te voldoen, zijn Noord-Amerika en Azië ook mogelijke groeimarkten. De kwaliteiten van de Or hebben het tot een hit gemaakt in Europa. Het is redelijk om te verwachten, dat deze pluspunten ook elders winst aanleveren."


 
Meloenen
Meloenen waren in 2013 een taai product voor BeFresh, omdat de traditionele kloof tussen de Spaanse en de Braziliaanse productie bijna verdween. Meestal stopt het Spaanse meloenexport naar de rest van Europa eind augustus. In 2013 ging het echter door tot in september. De Braziliaanse meloenen kwamen veel sneller op de Europese markt, terwijl ze gewoonlijk in oktober in Europa arriveren. Normaliter arriveerden in september/oktober de Israëlische meloenen in Europa. In 2013 was dat nauwelijks het geval, maar 2014 lijkt beter te worden.

"2013 was geen groot succes voor onze Galia-meloen. We werden uitgeknepen. Maar dit jaar produceerden we minder wegens onze slechte ervaringen van 2013. Nu lukt het beter", vertelt Ziv. In 2014 werd zo'n 30% minder aan meloenen geëxporteerd. Dat is een scherpe daling vergeleken met de laatste jaren. Wel waren er hogere prijzen.

Het succes van BeFresh met meloenen in 2014 heeft ook te maken met de relatie met de grootste Israëlische meloenteler. "Dat gaf de mogelijkheid om gestaag meloenen van consistente kwaliteit te leveren. BeFresh is een klein bedrijf. Toch kunnen we probleemloos meloenen blijven afleveren aan de retailers. Grote supermarkten waarderen dat positief", vertelt Oron.




Voor meer informatie:
Oron Ziv
BeFresh Europe Ltd.
Telefoon +972 3 968 2929+972 3 968 2929
Fax: +972 4 672 5001
Email: oron@befreshcorp.com
www.befreshcorp.com
 
You'll need Skype CreditFree via Skype
Publicatiedatum: