Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arnoud van Stralen, Nedalpac:

"Gespecialiseerde ketens hebben toekomst"

Tholen - De daghandel is niet de tak van sport waar Nedalpac zich in begeeft. "Wij vullen vanuit de klantwens de vraag van de klant in", formuleert algemeen directeur Arnoud van Stralen de activiteiten van het Venlose AGF-bedrijf. Het klantenbestand bestaat dan ook niet uit honderden accounts. De Duitse en Nederlandse retailers die Nedalpac belevert, worden wel het hele jaar van groenten en fruit voorzien. Sinds deze zomer gebeurt dit vanuit een modern pand langs de A73, waarmee de capaciteit in één keer fors is toegenomen.


Arnoud van Stralen voor het pand

"We richten ons hoofdzakelijk op de Duitse en Nederlandse retail-discounters. Op vraag van de klant zoeken we de juiste leverancier en het juiste product om die vraag in te vullen. In die ruim 25 jaar hebben we daar de nodige ervaring in opgebouwd. In de lijn van ons klantenbestand kunnen we de keten heel efficiënt invullen", vertelt Arnoud, die deze maand drie jaar bij het bedrijf betrokken is. "Daarbij werken we enorm transparant. Onze leveranciers weten wie de eindklant is en vice versa. De hoofdmoot van onze omzet vormen de kasgroenten, maar er zijn ook klanten aan wie we wel zestig producten leveren. Je ziet dat klanten als Aldi, maar ook Edeka en Metro zich steeds verder ontwikkelen in het schap, de presentatie en de diepte van het assortiment. In die ontwikkeling gaan we graag mee. Zo heeft onze omzet van bioproducten, specialty's en snackgroenten de afgelopen twee jaar een flinke sprong gemaakt."

De leveranciers van Nedalpac zijn in veel gevallen telercoöperaties. "We hebben slechts een selecte groep eigen telers voor wie wij zelf het hele assortiment vermarkten. Dat komt omdat onze afnemers heel specifieke eisen hebben. Zo kunnen we met bepaalde maten helemaal niet weg. Maar van de leveranciers met wie we samenwerken, nemen we wel een groot volume af en dat het hele jaar door. We zijn daarmee een hele betrouwbare partner", vervolgt Arnoud. "We zijn niet groot genoeg om de marktprijzen te beïnvloeden, maar kunnen door onze transparante en efficiënte keten wel zorgen dat de kosten zo laag mogelijk blijven."

Total Produce Groep
Sinds 2008 maakt Nedalpac onderdeel uit van de Total Produce-groep. Volgens Arnoud is dat een groot voordeel. "Er staat een financieel solide partner achter ons, die erg goed bekend staat in de AGF-branche. Vragen over onze kredietwaardigheid komen we daardoor bijvoorbeeld niet tegen. We zijn als Nedalpac zelf verantwoordelijk voor onze resultaten en dagelijkse bedrijfsvoering. Maar natuurlijk haal je synergievoordelen uit het Total Produce-netwerk. Dit pand is daar een prima voorbeeld van."


Interieur

Al langer was Nedalpac op zoek een ruimer pand om aan de groei te voldoen. Maar toen dit pand op Freshpark Venlo beschikbaar kwam, kwam deze wens in een stroomversnelling. Na een openbare veiling werd de vastgoedtak van Total Produce eigenaar - en Nedalpac huurder - van het pand met een totale oppervlakte van ruim 9.000 m2, waarvan ca 2.000 m2 koelruimte en ca 1.200 m2 kantoorruimte. "We zaten in een gedateerd pand en ik kan wel zeggen dat dit nieuwe pand echt een boost aan het bedrijf heeft gegeven. Dat geldt intern, maar ook in gesprekken met leveranciers en klanten. De loods- en kleinpakruimte hadden we gewoon nodig en de extra kantoorruimte hebben we op de koop toegenomen. Hiervoor zijn we op korte termijn nog op zoek naar invulling door potentiële huurders."

Geen eendagsvlieg
De directiekamer van het pand waar het interview plaatsvindt, toont dan ook ongebruikt. "Ik zit zelf aan de commerciële tafel, koop de paprika's in en vervang collega's als ze verhinderd zijn. De commercie is toch het hart van ons bedrijf en ik wil daar graag middenin zitten en het dagelijkse spel niet vanuit een ivoren toren volgen", zegt Arnoud. "We hebben klanten die we 364 dagen per jaar van A tot Z van groenten en fruit voorzien. Dat is heel mooi, maar brengt ook verplichtingen met zich mee. We zijn geen eendagsvlieg en laten het 'hapsnapwerk' graag aan ons voorbijgaan.

De grootste uitdaging voor de toekomst is volgens de directeur van Nedalpac om met de juiste leveranciers samen te werken. "De rendementen van de partijen aan de bron staat onder druk. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat er wel een kentering komt, waarbij de telers ook voor een kostprijs-plus kunnen werken. Het moet ergens ophouden om onder de prijs te werken. Ik geloof heilig in gespecialiseerde ketens, die bedrijven hebben toekomst."


Docks

Op de vraag of de groenten uit de Duitse kassen al een concurrentie vormen, antwoordt Arnoud: "Vooropgesteld, al het product wat erbij komt, vormt concurrentie. Ik heb verschillende lokale kassenprojecten bezocht, maar vooralsnog komt de professionaliteit en het volume van de teelt nog niet aan de Nederlandse standaard. We voeren hier intern best wel discussie of we ook een rol moeten spelen bij deze lokale teeltinitiatieven, maar voorlopig zijn we hier niet pro-actief mee bezig. Uiteindelijk is hierin ook de vraag van de klant leidend. Ik kan me ook best voorstellen dat we als Nedalpac de intermediair vormen tussen een Duitse teler en een retailer, waarom niet?"

Voor meer informatie:
Arnoud van Stralen
Nedalpac bv
Venrayseweg 198
5928 RH Venlo
Tel: 077 – 323 63 33
a.vanstralen@nedalpac.nl
www.nedalpac.nl