"Duitsland door boycot nog belangrijker voor Nederlandse AGF"
"Vanuit de Duitsland Desk GroentenFruit Huis onder leiding van Jochem Wolthuis bouwen wij gericht een netwerk met en in Duitsland voor de Nederlandse AGF sector. Ook willen wij daarmee het imago van gehele Nederlandse exportsector als betrouwbare leverancier versterken en de internationale communicatie- en promotiecompetentie van bedrijven (handel/teelt) verhogen." De Duitsland Desk GroentenFruit Huis dient ook als loket voor kennisoverdracht en bewustwording van de Duitse taal en cultuur als basis voor betere exportondersteuning, klantcontacten en promotieactiviteiten.
Professionalisering van de bedrijfscommunicatie draagt bij tot professionalisering van de bedrijfsvoering. "In essentie gaat het erom mensen grensoverschrijdend te binden en dat begint met elkaar te leren kennen. Dan kun je pas goed samenwerken", aldus de filosofie van Jochem Wolthuis. "Een prachtig voorbeeld is de internationale campagne 'Frische ist Leben' die vooral tot stand is gekomen door het kennen van de juiste mensen en die bij elkaar te brengen. In het voorjaar schonk Koningin Máxima tijdens een tweedaags werkbezoek aan Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen bijzondere aandacht aan de campagne 'Frische ist Leben'. Deze driejarige trilaterale EU-promotiecampagne voor groente en fruit in Duitsland is tot stand gekomen dankzij samenwerking tussen Nederland, Duitsland en België. Met dat succesvolle project in gedachten is er vanuit GroentenFruit Huis nog veel te bereiken met een goed functionerende Duitsland Desk."
V.l.n.r.: 26 mei 2014 in Leer, Duitsland; Jochem Wolthuis, Koningin Maxima, Gert Mulder
Team DUITSLAND DESKundigen staat klaar
De Duitsland Desk fungeert als servicedesk voor exportondersteuning naar Duitsland met een pakket aan diensten die AGF-bedrijven kunnen raadplegen voor creatieve en praktische ondersteuning. Het servicepunt is bedoeld om de internationale competentie van de aangesloten bedrijven bij GroentenFruit Huis te verhogen, om daarmee een sterkere, duurzame marktpositie te verwerven die afzetbevorderend werkt. Het servicespectrum omvat handelsmissies, retail- en taalworkshops, beurstrainings Fruit Logistica, bureaucommunicatie in het Duits, PR & Marketing, persberichten en marktkennis. Binnenkort verschijnt het nieuwe jaarplan 2015.
Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich melden bij:
info@duitslanddesk.nl
of met Jochem Wolthuis – 06-16290395