Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"3mensen komen 2 uur 2 doosjes lemongrass van 2 kg controleren"

Hans Janssen (LBP) windt zich op over ambtenarij

Het weekend wordt nog al eens gebruikt om wat vakliteratuur en E-mails door te lezen waar je in de week vaak niet aan toekomt. Zo zit ik zojuist een stuk te lezen over de voortgang van de Antwerpse haven. Nu zal Antwerpen net zoals elke andere dat zal doen zich zelf natuurlijk als beste haven aan prijzen zeker als het het groente- en fruitpakket betreft. Het zijn en blijven natuurlijk wel Belgen, maar pas op ze worden wel steeds slimmer. Het aantal moppen en fratsen over die Belgen is de laatste jaren dan ook wel drastisch afgenomen.
 
In het artikel wordt vermeld dat Nederlandse importeurs steeds meer hun ogen richten op de Antwerpse haven, om reden van service, flexibiliteit en pas op daar gaan weer, de enorm hoge kosten welke de Nederlandse Autoriteit, de NVWA voor keuringen in rekening stelt. Van lieve lede weet nu ongeveer een ieder in de wereld, dat alleen het woord "AMBTENAAR" als als een rode doek op mij in werkt, maar dat ik daar meestal ook wel mijn redenen voor heb. Want is het niet verschrikkelijk wat die grapjassen allemaal uitdenken en dan nog durven te stellen dat het bedrag dat zij in rekening brengen uitsluitend kostendekkend is. Welke opleiding hebben die lui genoten vraag je je dan toch af als je als handel een professioneel laboratorium inschakelt, deze de kost kan verdienen voor een bedrag van minder dan de helft dan dat wat het NVWA in rekening stelt. Dat zullen die lui van het NVWA toch ook weten en zich diep moeten schamen. Wat doen die mensen hier op deze planeet vraag je je af. Wat zij doen is de handel frustreren en de Nederlandse economie om zeep helpen. Waar die kosten zitten, is wel duidelijk, want het is toch niet goed te praten dat twee volwassen kerels een monster van drie ons product komen afhalen. Je vraag je toch af wat deze mensen 's avonds thuis tegen hun vrouw vertellen.

Ze vertellen of wel een totaal ander verhaal of zeggen niets uit schaamte wat ze daadwerkelijk de dag hebben gepresteerd, want een echte vent met ballen zal toch nooit aan iemand en zeker niet aan zijn vrouw durven vertellen dat hij met zijn collega een monster van 300 gram is wezen trekken bij een bedrijf in het Westland. Dat worden toch kinderloze huwelijken want zo'n vrouw, indien zij achter de waarheid komt, zal toch nooit meer het bed willen delen met zo'n man. Het is toch zo verschrikkelijk jammer dat een aantal werkelijk goede Ministers en ons Koninklijk Huis zich in de wereld op een intense manier door middel van handelsmissies etc. etc. zich enorm inspannen om Nederland als Distributieland op de kaart te krijgen en deze inspanningen aan de andere kant weer net zo hard door hun ambtenaren om zeep worden geholpen.
 
Ik heb nog een leuke over kostendekking en kapitaalvernietiging. Een maand of wat geleden valt er bij ons een zending uit Azië rood, welke bestond uit een aantal artikelen, waaronder 2 doosjes á 2 kg. lemongras. Op die 2 doosjes viel de zending rood. Sinds de douane op de luchthaven van Rotterdam gesloten is, valt het Westland onder de regio Schiphol en dient in het geval een zending rood valt, een afspraak te worden gemaakt met Schiphol. Dus werd dienovereenkomstig door ons gehandeld met het verzoek zo snel mogelijk controle uit te oefenen. Het was die dag 16:30 uur en die zending moest nog worden doorgevoerd naar Scandinavië.
 
Aan dat verzoek werd keurig voldaan en het was 18:00 uur dat dat er twee heren van de douane zich bij ons op kantoor meldden, de één leek redelijk normaal, maar de andere had een broer kunnen zijn van Bromsnor, maar dan met een krulsnor in het kwadraat, een postuur van ongeveer 120 kg. en getooid met een riem om zijn middel, waaraan gekoppeld het volgende instrumentarium: oproepradio, wapenstok, boeien en een pistool. Dat aankijkende viel ik eerst van mijn stoel van het lachen, maar toen ging die rode lap werken. Ik ging op die man af en vroeg wat hij kwam doen. Antwoord: 2 doosjes lemongras - van totaal 4 kg. wat belast is met 0 % invoerrecht - controleren.

Op mijn vraag of hij dat wel aan kon zo met z'n tweeën en daarvoor helemaal van Schiphol was gekomen en eventueel nog hulp ter assistentie van LBP wenste, antwoordde hij, dat dat in elk geval niet mijn zaak was, want dat was het systeem. Mijn volgende vraag was waar dat pistool en die boeien nu voor nodig waren om die twee doosjes lemongras te controleren. Ook dat was natuurlijk niet mijn zaak en hij werd ook wel voor andere zaken ingeschakeld als deze. Uiteraard had ik nog een vraag of hij dat nu zelf niet een beetje provocerend vond om zich voor een controle van die twee doosjes zich op deze manier te moeten presenteren en dat er natuurlijk toch heel veel normaal denkende mensen zijn die dit belachelijk vonden. Hierop gaf de man helemaal geen antwoord en ging naar beneden om die zending te controleren, die wij gelukkig nog om 18:30 uur konden afvoeren.

De grap verder was nog dat toen ik naar mijn plaats terug liep, ik buiten een grote Toyota Jeep van de Douane zag staan met daarbij nog eens een ambtenaar, die een sigaretje stond te roken. Dat is dus drie mensen gedurende minimaal twee uur voor het controleren van twee doosjes Lemongras van 2 kg. en last but not least 'Bromsnor' kwam na het controleren weer boven, nam plaats om de papieren formaliteiten af te kunnen handelen en wat was zijn vraag: "HEEFT U EEN PEN?", want die behoorde blijkbaar niet tot z'n PSU.
 
Blijkbaar zijn de Belgen ook van deze fratsen op de hoogte en spelen hier slim op in. Laten we wel oppassen dat door deze fratsen wij niet door Antwerpen worden ingelopen, want die 2e Maasvlakte is tenslotte niet voor niets aangelegd. Mag dit bericht bijdragen voor veel plezier van een winstgevende werkweek en let op je kosten.

Voor meer informatie:
Hans Janssen,
LBP - Logistic Business Partners (Rotterdam) B.V.
Honderdland 50
2676 LS Maasdijk - The Netherlands
Tel: +31 -(0)174 - 530 530 (direct 537)
Fax : +31 -(0)20 - 796 92 11
hja@lbp.net
www.lbp.net

Publicatiedatum: