Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wim Dillen, Haven van Antwerpen

"Globale groei in reefercontainers enorm, maar we blijven conventioneel verdedigen"

Tholen - De haven van Antwerpen behandelde in 2013 een volume van 191 miljoen ton. "Dit jaar zullen we naar verwachting dicht bij de 200 miljoen eindigen", vertelt Sr Business Development Manager Wim Dillen. "Dat maakt Antwerpen tot de tweede grootste haven van Europa. "In conventioneel zijn we nog altijd Europees leider en we zijn ook van plan dat te blijven. Door ons export genererende karakter kunnen schepen hier terug-cargo meenemen. Dat maakt ons sexy."



Hij ziet met name groei in het reefersegment. De belangrijkste reden van de groei heeft volgens Dillen te maken met het feit dat ze zo'n drie jaar geleden een nieuw plan van aanpak hebben gemaakt. "We waren niet tevreden met de volumes die we deden in container, dus we besloten om er iets aan te doen. Samen met diverse privébedrijven in onze haven hebben we een expertisegroep opgericht. Inmiddels telt de groep 30 leden en ons doel is om het marktaandeel in het containersegment te laten stijgen. Dus moeten we zorgen dat ons aanbod aantrekkelijker wordt." Hij is zeer te spreken over de groep. "Elke drie maanden komt er wel weer een nieuwe deelnemer bij en samen kijken we met een helicopterview naar de situatie."



Drie belangrijke zaken
Er zijn drie belangrijke zaken waar ze in de afgelopen jaren aan hebben gewerkt met de expertisegroep. "Allereerst merkten we dat er nood was aan meer 'first port of calls'. Schepen zagen Antwerpen niet als eerste aanloophaven, maar vaak als laatste. Hierdoor liepen we veel mis, zeker in fresh produce reefer. We hebben hieraan gewerkt door gerichte acties op vijf landen te richten waar veel perishables vandaan komen: Chili, Peru, Ecuador, Brazilië en Zuid-Afrika. Tot nu toe hebben we al meerdere successen geboekt: in zes maanden tijd zijn er drie nieuwe diensten uit verschillende landen die Antwerpen als eerste aanloophaven nemen. We verwachten de komende tijd er nog meer te realiseren."



Service

Een ander punt dat in de groep wordt behandeld is de service die Antwerpen biedt. "Men had de perceptie dat we traag en inefficiënt waren met betrekking tot de controles bij de douane en het voedselagentschap in onze haven. Daarom hebben we besloten om deze twee partijen zoveel mogelijk te integreren. Controles gebeuren nu op hetzelfde moment op één locatie. Vanaf dat de container uit het schip wordt gehaald en alle procedures verlopen normaal, kunnen wij binnen 24 uur uitleveren in een straal van 500 kilometer." Wim geeft aan dat ze enkele jaren een minder goed beeld hadden van waar ze als bedrijf stonden en welke richting ze uit wilden. "Dat was het derde aspect dat moest worden behandeld. Met name op het gebied van containers wisten we veel te weinig, ook op het gebied van volumes. We zien nu dat de containervolumes in de afgelopen drie jaar zijn gestegen van 420.000 TEU naar 520.000 TEU. Dat is wel een bewijs dat we aan belang hebben ingewonnen. Als je echt samen aan hetzelfde zeil trekt, komt er beweging in."



Vercontaineriseren

Hij geeft aan dat het 'vercontaineriseren' van de perishable flows diverse redenen heeft. "Er heeft een shift plaatsgevonden van een push naar een pullsysteem. Retailers willen meer en meer grip krijgen op de hele supply chain. Dat kunnen ze ook relatief sterk maken vanwege hun volumes. Er wordt nog bovendien maar weinig geïnvesteerd in conventionele schepen en meer in containers. Containers lenen zich ook meer voor dat soort logistiek."



Conventioneel
Toch staat Antwerpen nog steeds bekend als conventionele haven. "Vorig jaar hebben we nog 1,3 miljoen ton conventioneel behandeld. We zijn nog altijd de grootste conventionele fruithaven van Europa. Met name in bananen, maar ook ananassen en appelen." Volgens hem verschilt de vrachtprijs van conventioneel weinig met die van de container, maar ligt het grootste voordeel in directe diensten en derhalve kortere transittijden. "We hebben uiteindelijk besloten om conventioneel te blijven verdedigen, omdat het zeker bestaansrecht heeft."



Antwerpen in cijfers

Het aandeel behandelde reefercontainers is in Antwerpen beliep vorig jaar 520.000 TEU, of meer dan 5,5 miljoen ton, conventioneel is 1,3 miljoen ton. Dit brengt ons dicht bij de 7 miljoen ton perishable cargo. Daarvan is het gros, zo'n 75%, groenten en fruit. We zijn dus geen kleintje, bovendien hebben we op exportgebied nogal wat te bieden. Voor rederijen is dat zeker interessant als je exportvolumes kunt combineren met importvolumes. Zo kunnen containers beter worden benut."



Concurrentie
De concurrentie is feller geworden. "Als je kijkt over de totale handel in Europa zit er bijzonder weinig groei in. Die volumes moeten dus worden verdeeld over de alle zeehavens en de enige manier om je 'piece of cake' uit te breiden is ten kosten van het marktaandeel van een ander. Als je dat erkent wordt de strijd waarschijnlijk nog harder. Technisch gezien kunnen de verschillende Europese havens veel meer capaciteit aan. Voor de crisis hebben namelijk velen geïnvesteerd. Wij zouden ook best 14 miljoen TEU kunnen behandelen." Volgens Dillen hebben havens over het algemeen een bredere doelstelling dan rederijen en bekijken zaken vanuit een ander perspectief. "Voor rederijen is met name het reefersegment interessant. Voor een haven maakt het niet zoveel uit wat voor soort container het is."



Nog aantrekkelijker

De aantrekkelijkheid in Antwerpen is toegenomen omdat de keuringskosten bij het nVWA in Nederland enorm zijn gestegen. "Veel Nederlandse importeurs hebben een bepaald chauvinisme en kiezen nog voor Nederland, ook al zijn we Europa. Maar daarnaast letten ze ook erg op de kosten, dus dat speelt ook aardig mee. Naast dat we goedkoper zijn, zijn we ook snel en we zien dat steeds meer Nederlandse importeurs weer naar Antwerpen kijken en ook daadwerkelijk hun producten hier laten aankomen."



Toekomst

Wim is behoorlijk positief als het gaat om de toekomst. "We beseffen wel dat er een hevige concurrentie is tussen de havens, maar denken dat we voldoende troeven hebben om onze positie te kunnen vrijwaren en te verbeteren. Door de drie verbeteringen nog verder door te voeren, is er zeker groeipotentieel. Niet alleen voor AGF, maar op ook op andere gebieden." Een ander doel is de focus op verschillende exportlanden versterken. "Ondanks de verhalen zien we dat Europa belangrijk blijft om fruit naartoe te sturen. Natuurlijk kijken ze in Latijns-Amerika en Zuid-Afrika ook naar andere markten, maar dat is logisch. De volumes naar hier zullen zeker blijven, feit is dat mensen groenten en fruit nodig blijven hebben." Een probleem als Rusland heb je volgens hem niet in de hand. "Ik zie helaas wel de tendens dat zulk soort conflicten in de toekomst alleen maar toenemen. Het is dus moeilijk voorspellen wat er gaat gebeuren."

In Afrika ziet hij potentieel. "Ze hebben het klimaat en de producten, maar op het gebied van infrastructuur moet er nog veel worden ontwikkeld. Dat is een enorme uitdaging en daarom willen wij daar een steentje aan bijdragen. Samen met APEC, de trainingspoot van de Haven Van Antwerpen, hebben we een 'Cold Chain Logistics' seminar voor port professionals uit gans de wereld opgericht. De eerste editie zal volgend jaar juni plaatsvinden in België en duurt twee weken. Tijdens de opleiding wordt elk aspect in de logistieke keten behandeld door specialisten uit de praktijk. Alle kanten worden belicht, van teler tot retailer."

Voor meer informatie:
Wim Dillen
Port of Antwerp
Havenhuis, Entrepotkaai 1,
2000 Antwerpen, België
T +32 3 229 65 92
wim.dillen@portofantwerp.com
www.portofantwerp.com