Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beursverslag WOP Dubai: 9 - 11 november 2014

VLAM: Kansen voor witloof en specialties in het Midden-Oosten

Op 9 november 2014 ging de 6e editie van World of perishables (WOP) in het bruisende Dubai van start. VLAM was er voor de tweede keer aanwezig met een verzorgde stand van 36m² en kende er het gezelschap van DSF, Bel'export, Biorano, Agrafresh, Veiling Hoogstraten, BelOrta en VBT.



De beurs World of Perishables is een zusterbeurs van het internationaal hoog aangeschreven Gulf Food en vindt jaarlijks plaats in Dubai. Dit emiraat is voornamelijk gekend voor het hoogste gebouw ter wereld (Burj Khalifa), het grootste winkelcentrum ter wereld (Dubai Mall), de grootste kunstmatige eilanden ter wereld (Palm Islands), het grootste aquarium ter wereld… Dubai zelf is 1 van de 7 emiraten dat slechts 4 miljoen inwoners telt maar vooral gekend is als hub voor de hele regio. Dankzij de olieopbrengsten en het opkomende toerisme hebben de VAE een hoog geïndustrialiseerde economie wat hen laat toetreden tot het kransje van de meest ontwikkelde landen in de wereld. In 2013 telden de VAE ruim 9 miljoen inwoners (1,4 miljoen Emirati burgers en maar liefst 7,8 miljoen expats) vs ruim 4 miljoen in 2005. Met cijfers die aangeven dat de VAE een van de snelst groeiende economieën ter wereld hebben en het huidige voordeel van de € t.o.v. de $ begon deze beurs alvast onder een gunstig gesternte.



Groeiende beurs
Ondanks de zesde jaargang blijft de beurs in oppervlakte erg klein en is ze wat opkomst betreft ook redelijk kalm. Toch is WOP de enige relevante beurs in het Midden Oosten die zich focust op groenten en fruit en wordt deze bezocht door de belangrijkste retailers en importeurs. Er waren tal van internationale standhouders aanwezig zoals Marokko, Egypte, Australië en China. Ook Europa was aanwezig met door de Europese Commissie gecofinancierde landenpaviljoenen als België, Frankrijk en Polen. Daarnaast waren ook Portugal, Duitsland, Cyprus, Spanje, Italië, Moldavië, Pink Lady en een aantal grote lokale importeurs vertegenwoordigd.



Belgische producten vallen op

De VLAM-stand had een oppervlakte van 36m² en was ingekleed in het gekende "Premium Quality – Perfect Taste"-concept. VLAM pakte op de stand uit met een promofilm die werd geproduceerd voor het Midden Oosten en de in het oog springende productpresentatie met oa. Conference, Jonagold, aardbeien, prei, witloof en vruchtgroenten. Vooral het witloof, de aardbeien en Specialty Street tomaten trokken de aandacht van de bezoekers. Daarnaast lokte ook de showcooking door een Belgische chef zowel lokale als internationale bezoekers. De crumble met Conference peer, de preisoep en de witloofsalade deed de hele beurshal dan ook geuren naar culinaire hoogstandjes met Belgische topproducten. Op de VLAM-stand konden ook commerciële gesprekken plaatsvinden met de afgevaardigden van DSF, Bel'export, Biorano, Agrafresh, Veiling Hoogstraten, BelOrta en VBT.



Markt vol uitdagingen
Een bezoek aan de vroegmarkt wees uit dat deze op een paar jaar tijd erg geëvolueerd is. Een handvol professionele importeurs ontvangt reeds dagelijks verse groenten en fruit uit Europa. De retailbezoeken wezen uit dat de supermarkten zeker niet verlegen zitten om een grote variatie aan verse groenten en fruit. De chefs van de groente- en fruitrayons hechten veel waarde aan een ongezien mooie presentatie en nemen er soms veel marge op. Het omvangrijke aanbod aan fruit – wie had er ooit al gehoord van snake fruit?- wijst er tevens op dat de inwoners van Dubai open staan voor nieuwe dingen. Bovendien wezen de gesprekken op de beurs en de vroegmarkt aan dat er mogelijkheden liggen voor onze producten. Echter, het lijkt er op dat er voornamelijk mogelijkheden zijn voor onze Belgische groenten, met voorsprong voor onze specialties en het Belgische witloof.

De volgende editie van WOP Dubai vindt plaats van 2 tot en met 4 november 2015 in het Dubai Trade Centre.
Publicatiedatum: