Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tom Quets van Capespan, spreker tijdens EU Fresh Info:

"Europese importprocessen kunnen gesmeerder, de stempeltjes moeten eruit"

Tholen - Op 3 en 4 december 2014 organiseert Frug I Com in samenwerking met GS1 in Europe het 1st EU Forum Fresh Info te Rotterdam. Tevens zullen op 2 december een aantal internationale pre-program meetings plaatsvinden. Dit internationale event wordt gehouden op het cruiseschip de SS Rotterdam. Het voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn.

Spreker Tom Quets, Capespan
Eén van de sprekers tijdens het forum is Tom Quets, CIO, Capespan Global Fruit Marketing. Freshplaza sprak hem en hij gaf zijn mening over diverse onderwerpen waaronder de betekenis van digitalisering voor import. "We willen zaken digitaliseren omdat we onze manier van werken willen verbeteren. De focus moet liggen op het creëren van toegevoegde waarde en transparantie in plaats van het overbodig administreren van processen." Capespan is een importeur van overzees fruit. Tom geeft aan dat het importeren van overzeese groenten en fruit binnen Europa nogal complex kan zijn. "Zeker in vergelijking met andere continenten. Europese klanten hebben veel informatie-eisen en dit is soms een handelsbarrière voor potentiële exporteurs in vergelijking met andere continenten. In andere continenten loopt het importeren 'makkelijker' en hierdoor kan Europa minder aantrekkelijk worden als importeur. Daarom moeten we digitalisering samen slim inzetten om een antwoord te bieden op deze problematiek, er toegevoegde waarde uit te halen. Zo kunnen we ons binnen Europa competitief houden in vergelijking met de rest van de wereld."

Digitaal samenwerken

Hij ziet ook kansen voor de AGF-sector om de efficiëntie te verbeteren door digitaal samen te werken. "Maar enkel digitalisering zal maar beperkte resultaten afleveren. We moeten digitalisering altijd hand in hand zien met standaardisatie. Daarom is het ook zo belangrijk dat er internationale standaarden afgesproken worden tussen alle stakeholders in het digitale proces. Dit wil dus zeggen van de teler in Zuid-Afrika tot en met de retailer in Duitsland, inclusief alle serviceproviders die daar tussen in zitten."

Complex
Het Europa van 28 lidstaten heeft een complexe regelgeving in verband met import van AGF. "De administratie hiervan vereist vandaag de dag nog steeds papieren documenten en stempels, dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot de VSA. De (plannen tot) digitalisering hiervan binnen Europa is grotendeels in handen van twee afdelingen binnen de Europese Commissie: DG-Sanco (gezondheid en consumentenbeleid) en DG-Taxud (belastingen en douane-unie). Zij werken aan een 'single windows'-proces om deze processen te verbeteren, maar dat neemt spijtig genoeg veel tijd in beslag." Desalniettemin blijft het volgens hem cruciaal dat we als AGF-sector in deze ontwikkelingen een stem hebben. "Om competitief te blijven met andere wereldeconomieën - en die staan ook niet stil - moeten we uiteindelijk tot snellere en beter 'gesmeerde' importprocessen komen. De stempeltjes moeten eruit."

Retail
Niet alleen bij import zijn er issues met digitalisering, ook de digitale aansluiting van handel op de retail verloopt niet altijd even soepel. Tom vindt een meer doorgedreven standaardisatie in de informatievereisten van de retail hier het antwoord en hij geeft daarbij een voorbeeld uit de praktijk: "Binnen de Europese retail zijn er vereisten voor meer dan 15 verschillende soorten pallet labels, die in principe allemaal hetzelfde vertellen. Dit vereist extra kosten in de keten die uiteindelijk hun weg vinden naar de leveranciers en telers en 'ons' weer minder competitief maken. Deze kosten zouden vermeden kunnen worden door het overeenkomen van 1 standaard. Er is nood aan een grotere en wijdere betrokkenheid van de retail om tot echte standaarden te komen."

Digitalisering, niet slecht

Hij geeft aan dat Europa het op dit moment al met al niet slecht doet op het gebied van digitalisering. "Software systemen hebben al geruime tijd hun weg gevonden in vele AGF-bedrijven en die systemen verbeteren zich continue. Interne bedrijfs-processen worden al geruime tijd geautomatiseerd door ERP's en digitale EDI uitwisseling van gegevens tussen externe partijen. Dit heeft een zekere maturiteit bereikt en 'nieuwere' concepten zoals GDSN datapools krijgt ook meer en meer aandacht binnen AGF."

Inzetten op standaardisatie wereldwijd

Op het gebied van standaardisatie ziet hij nog ruimte voor verbetering binnen de internationale AGF-sector. "De standaard frameworks bestaan en binnen Europa is GS1 de norm geworden. Deze standaard wordt nog niet wereldwijd toegepast. Een verdergaande standaardisatie van GS1 wereldwijd is dan ook één van de oppor-tuniteiten om de internationale keten efficiënter te maken. Verder moeten we zien dat we binnen het GS1 framework het aantal variaties op één thema beperken. GS1 is op zichzelf 'maar een toolbox' en moet slim ingepast worden aan de noden van de sector. Daarom is het belangrijk dat er verdere afspraken gemaakt worden tussen alle stakeholders om die tools zo efficiënt mogelijk te gebruiken binnen onze AGF sector. De werkgroep 'GS1 in Europe Fruit & Vegetable Group' verricht hier o.a. goed werk in het ontwikkelen van guidelines over hoe GS1 best toe te passen binnen AGF. "Samengevat: om verdere efficiëntie binnen AGF te creëren moeten we vooral allen nog meer en verder blijven inzetten op standaardisatie en dit in samenspraak met alle stakeholders binnen de sector. Dan zal het samenspel van digitalisering en standaardisatie voor alle spelers toegevoegde waarde creëren."

Meldt je hier aan om Tom Quets en andere sprekers tijdens het EU Fresh Info te beluisteren: www.frugicom.nl/EUforum

Freshplaza is mediapartner van het event