Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ZON levert jaarrond snacktomaten dankzij Marokkaanse teelt

Kwekerij Westburg teelt snacktomaten in Marokko

Tholen - De eerste snacktomaten van de nieuwe teeltlocatie van kwekerij Westburg zijn gearriveerd. Sinds dit jaar teelt het bedrijf op 25 hectare in Noord-Marokko. Teler Bas van Leeuwen vertelt: "Nu kunnen we geheel garanderen waar ons product vandaan komt."



Transparantie
"We willen de hele keten in eigen hand hebben. De kwaliteit, de controles, de smaak – daar willen we transparant over kunnen zijn. Nu weten we precies waar het product vandaan komt en wat ermee is gebeurd", vertelt snacktomatenteler Bas van Leeuwen. Samen met zijn broer Ton runt hij kwekerij Westburg (19 ha). Al een paar jaar importeerde het bedrijf in de winter snacktomaten. De afzet verdubbelde jaarlijks – maar er waren ook nadelen. "Ons product moet voldoen aan strenge eisen en je weet met import toch niet precies wat er met het product gebeurd is. We wilden eigenlijk iedere pallet controleren, voor de zekerheid. Ook op raskeuze en teeltwijze heb je tot op bepaalde hoogte invloed." Belichting is voor snacktomaten geen rendabele optie en daarom viel onze keuze op een buitenlandse teeltlocatie.


Corne van Winsen (ZON fruit & vegetables) en Bas van Leeuwen (Kwekerij Westburg)


Na onderzoek in Turkije en Spanje viel de keuze vanwege de beschikbare ruimte, de logistieke voorzieningen, het teeltklimaat en de toekomstige mogelijkheden op Marokko. Westburg is partner geworden in een bestaand project in de regio Berkane, bekend om de citrusproductie. Er wordt gewerkt in 25 hectare plastic kassen en er is ruimte voor verdere uitbreiding.



In samenwerking met de Spaanse ondernemer worden er onder andere gele, rode en oranje snacktomaten geteeld. Deze week kwam de eerste aanvoer binnen en die stemt Van Leeuwen meer dan tevreden. "Smaak, kwaliteit, maatvoering, allemaal goed. En de residuen liggen ver onder de strengere supermarkt MRL normen. Precies zoals we het willen."


De tomaten worden verpakt in een van de vijf verpakkingslijnen op het Limburgse teeltbedrijf.

Markt hebben
Een areaal van 25 hectare klinkt behoorlijk voor een bedrijf dat in Nederland op 19 hectare werkt. Is er vraag naar zoveel product? "De opbrengsten zijn niet te vergelijken met Nederland. Exportwaardige productie tellen we op 1/3e", vertelt Van Leeuwen. "Maar klanten zijn er. Zeker in het snacksegment moet je afnemers hebben voor je aan zoiets begint." Corné van Winsen van ZON fruit&vegetables vult aan: "Sinds de import is gestart zien we de vraag naar snackproduct in de winter groeien. Nu bedienen we jaarrond onze klanten met smaak en kwaliteit geteeld onder onze controle. En de snacktomaten mogen gezien de Marokkaanse oorsprong inderdaad naar Rusland geëxporteerd worden. Dat was niet onze focusmarkt toen we in juni voor deze locatie kozen, maar met de bijbehorende papieren kunnen we Rusland wel beleveren."


Kassen in Marokko

Het werken in Marokko is niet te vergelijken met telen in Nederland. Alleen al de taal (Frans en Arabisch), maar ook de cultuur en de wetten en regelgeving vormen uitdagingen. Bovendien zijn de planten in de plastic kassen zelf opgekweekt.



Westburg werkt niet met adviesbureaus, maar heeft een Nederlands-Marokkaanse medewerker van de kwekerij, om de dagelijkse gang van zaken te regelen. Ook reist elke drie weken een van de broers op en neer. "Verder werken we met lokale mensen."



Nachtboot
De productie van de Marokkaanse locatie gaat met de nachtboot naar Almeria en volgt daarna dezelfde weg als Spaans product – maar met extra aandachtspunten.



Van Leeuwen vertelt: "Geconditioneerd vervoer, niet gemixt met ander product. We rijden met twee chauffeurs om de transporttijd te verkorten. Door te communiceren tijdens de reis weten we bovendien precies wanneer een vrachtwagen aankomt en kunnen we het direct verwerken. Dankzij dit alles kunnen we een rijper product oogsten en dat komt de smaak en kleur weer ten goede."