Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Israelische kruiden ook naar Rusland
Het winterseizoen is weer begonnen voor de Israëlische producent en exporteur Gaya. Berto Levy, partner van de firma vertelt: "We hopen dat de resultaten te vergelijken zijn met die van 2013 met meer klanten, die Israëlische kruiden van goede kwaliteit willen."
Momenteel is volgens Levy, de euro-dollarkoers één van de grootste uitdagingen. "De dollar werd fors sterker. Dat maakt het moeilijk voor Israëlische exporteurs om een goede prijs te geven. We hopen ook, dat Europa koud weer krijgt. Dat betekent gewoonlijk een groeiende vraag voor Israël."
In termen van areaal en groei stelt Levy, dat Israël als geheel geen grote veranderingen signaleert, vergeleken met 2013. "Gaya groeit elk jaar met nieuwe telers en akkers. We hebben ook een veel grotere vraag van Rusland vanwege de boycot. Daarom gaat de uitvoer deels naar Rusland, terwijl het voor West-Europa bestemd was."
Volgens Levy is één van de verschillen ten aanzien van de Russische markt, dat ze producten van lagere kwaliteit willen kopen. "Dat raakt ons niet erg, want we richten ons op kwaliteit. Ze kopen vooral ook rode en groene basilicum, damastbloem en mint en enkel kleine hoeveelheden van ander aanbod in plaats van 30-40 producten. Een totaal andere markt."
Met het oog op de concurrentie van Gaya (en Israël) zegt Levy, dat Afrika groeit als kruidenproducent. Toch mist Afrika vooralsnog infrastructuur. De productkwaliteit is niet altijd te vergelijken met die van Israël. "We proberen ons nu te richten op het vervoer van kruiden van goede kwaliteit. Wellicht kunnen we binnenkort Afrikaanse en Israëlische kruiden voor West-Europa combineren."
In de winter is Gaya gereed om de voorraden aan te vullen voor gewone èn voor nieuwe kopers. Het assortiment bevat talrijke producten, onder meer eetbare bloemen. Dat is nog een kleine markt, die zeker potentieel heeft om te groeien, volgens Levy.
Levy: "Eetbare bloemen waren traditioneel voor een specifieke groep belang-stellenden, restaurants, maar één klant koopt ze al voor supermarkten. Ze zijn nog duur, want het brengt veel handwerk met zich. Het hangt af van de klanten, maar ik geloof, dat de markt zeker zal groeien op het moment, dat ze beschikbaar zijn in supermarkten."