Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Timmermans:

"Fruit residuvrij aanbieden kans voor hardfruitsector"

Tholen - Gisteravond vergaderden de leden van het Comité Fruithandel van Frugi Venta. Een betere datum was niet te plannen, gezien de toegezegde opening van de Chinese markt diezelfde morgen. Voorzitter Jan Timmermans blikte terug op een bijzonder hardfruitseizoen met redelijke prijzen, die in het voorjaar naar het hoge niveau van een jaar eerder gingen, maar waarbij het seizoen toch uitliep op ruimen om plaats te maken voor de nieuwe oogst.


Jan Timmermans

Uiteraard kwam ook de huidige oogst ter sprake. "Een ruime oogst van prima kwaliteit, maar niet één waar iedereen blij mee is. De Russische boycot heeft een enorme impact op onze handel. Tijdens de Koude Oorlog waren we bang als de Russen kwamen, nu vinden we het erg als ze niet komen", gaf Timmermans aan. "Anderzijds biedt deze situatie ook kansen. Een grote oogst, lage prijzen en een prima kwaliteit: beter kun je het niet hebben om nieuwe klanten aan te boren."


De laatste hardfruitprognosecijfers: 350.000 ton appelen (+12%) en 341.000 ton peren (+4%)

Uitzonderlijk
De voorzitter blikte nog even terug op de uitzonderlijke situatie dat zowel importappelen als Nederlandse appelen voor niks geladen konden worden. "Redelijke appelen voor niks waren nog te duur. Ik had dit nooit meegemaakt en hoop dit ook nooit meer mee te maken. Er is flink geruimd door de acties van de Nederlandse supermarkten, weliswaar voor lage prijzen, maar uiteindelijk mogen we ze er alleen maar dankbaar voor zijn."



"We hebben een te grote oogst om te produceren voor Nederland alleen. Dat is ook niet erg, maar we hebben wel te maken met een grotere aanplant in Oost-Europa, waar de telers tegen veel lagere grondprijzen ieder jaar een betere kwaliteit appelen op de markt brengen. Hierdoor zijn we in een situatie terecht gekomen dat we het moeten hebben van rampen of vorstschade in deze landen. Gelukkig hebben we ook nog topkwaliteit clubrassen, maar ook hiermee is het een uitdaging om wat extra's te verdienen."

Residuvrij
Jan deed een oproep aan de aanwezige handelaren om te blijven hameren op kwaliteit. "Hier en daar is daar te gemakzuchtig mee omgegaan, waardoor de consument meer naar importfruit ging kijken. De 'Elstar, Altijd Raak-campagne bewijst dat het nog niet te laat is." Als mogelijkheid voor de Nederlandse hardfruitsector om zich te onderscheiden, noemde hij het aanbieden van residuvrij fruit. "Hier zal verschillend over gedacht worden, maar zelf doen we met ons bedrijf proeven bij peren en hoewel het moeilijk is, is het niet onmogelijk. Internationaal en Europees zouden we hier een voortrekkersrol in kunnen vervullen."

Jan hekelde de gemakzucht waarmee soms wordt gepraat over het openen van nieuwe markten. "Het lijkt soms of je alleen een deur open hoeft te doen, maar met het dossier China zijn we acht jaar bezig geweest." Met een anekdote gaf hij vervolgens aan dat het wel belangrijk is om kansen te zien: "In de vijftiger jaren stuurde een schoenenfabrikant twee zonen naar Afrika om de exportmogelijkheden te verkennen. De ene belde na een dag terug dat er niks te verdienen viel, omdat iedereen op blote voeten liep. De tweede belde enthousiast op om zo snel mogelijk machines te laten overkomen, omdat iedereen op blote voeten liep...."


Fruithandelaren tijdens een clinic omdenken: Wim van der Schoot (De Groot International), Rolf Vrolijk (Total Produce), Anton Rutten (Jan Oskam), Fabien Dumont (Fruitmasters) en Alex van Ieperen (Direct Fruit Services).

Het bleek een mooi voorzetje te zijn voor de clinic 'omdenken' waarbij de handelaren op een snelle en interactieve manier het verschil leerden tussen het ja-maar-denken en het ja-en-denken.