Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Na sinaasappelsap ook bananen, salades en snacks

Cutrale verbreedt activiteiten met aankoop Chiquita

Door de overname van Chiquita door het consortium van Cutrale en Safra komt Chiquita in private handen. Het bod van 14,50 dollar per aandeel werd eerder deze week geaccepteerd. Het Braziliaanse Cutrale breidt met deze overname de werkzaamheden uit binnen de vers fruitsector. Waarom wil een sapgigant in de bananenhandel?

Er is in het algemeen weinig bekend over de Cutrale Group. Het familiebedrijf is erg gesloten en de familie treed nauwelijks in de publiciteit, de motieven van de Braziliaanse familie zijn dus niet altijd duidelijk. In het algemeen kunnen er wel een paar dingen gezegd worden. Belangrijkste is dat Cutrale door de overname het assortiment uitbreidt en een bekend merk in handen krijgt.

Breder assortiment en merknaam
De sinaasappelsapmarkt, het belangrijkste product van Cutrale, groeit de laatste jaren minder hard en zou volgens berichten zelfs krimpen. De keuze voor een bananenmerk past in dat opzicht in een trend van Cutrale om het aandeel in andere landbouwsectoren uit te breiden. Cutrale investeerde eerder al in sojabonen en mais. Maar daarnaast is Cutrale ook actief in de vers fruithandel. Bananen zijn een logische aanvulling, zeker omdat het fruit verwerkt kan worden in sappen. Een tweede reden is, volgens experts, dat het merk Cutrale nauwelijks bekend is onder consumenten. Cutrale geniet alleen bekendheid onder groothandels. Chiquita is een groot merk en bekend bij de consument.

Deze combinatie van motieven noemde Cutrale ook in de officiƫle verklaring, waarin Cutrale wijst op de naamsbekendheid van het merk Chiquita en het bredere assortiment dat de Brazilianen in handen krijgen. Hoewel Chiquita vooral bekendheid geniet als bananenmultinational, heeft het bedrijf ook ananas, salades en gezonde snacks in het assortiment. Cutrale handelt naast sinaasappelsap al in citrus, appelen en perziken. De bedrijven zitten zijn dus actief in verschillende markten.
Op haar beurt kan Chiquita profiteren van de kennis en kunde op gebieden van teelt tot distributie en financiering bij Cutrale en het uitgebreide netwerk over de wereld.

Na de overname liet Cutrale-Safra weten dat Chiquita onderdeel wordt van het bedrijf en dat het hoofdkantoor in de Verenigde Staten blijft. Als alles volgens plan verloopt wordt de deal eind van dit jaar afgerond en verdwijnt Chiquita daarmee van de beurs.