Een boodschappenmandje met budgetproducten van eigen merk is in een Franse hypermarkt nu goedkoper dan bij een discounter, terwijl een mandje vol merkproducten bij Carrefour slechts 5% duurder is dan bij Lidl. Bij een Britse supermarkt is dit 20%, bleek uit een onderzoek van LEK Consulting.
Discounter afname
Terwijl Aldi en Lidl van plan zijn tientallen nieuwe supermarkten in het Verenigd Koninkrijk te openen, sloten in 2013 zo'n 150 discounters in Frankrijk hun deuren. Lidl heeft zijn uitbreiding in Frankrijk op de lange baan geschoven en de Spaanse discounter Dia verkoopt zijn verliesmakende Dia France in juni aan Carrefour.
De prijsdalingen vertaalden zich echter niet meteen in betere resultaten. Pas in het laatste kwartaal van 2013 begon de omzet van de hypermarkten van Carrefour te groeien, terwijl Casino, die eind 2012 begon met prijsdalingen, pas in het eerste kwartaal van 2014 zijn omzet van Geant hypermarkten zag toenemen.
Naast tijd kostte de strategie de ketens ook geld. De Franse retailwinsten daalden in de afgelopen 12 maanden tot 3,8%, terwijl ze de afgelopen vijf jaar gemiddeld 4,9% bedroegen.
De Franse ketens compenseerden hun verlies door druk uit te oefenen op hun leveranciers. In een poging zich te kunnen meten met de mondiale inkoopkracht van Aldi en Lidl, ging Casino deze maand een samenwerking aan met Intermarché, een keten van onafhankelijke winkels, om samen te kunnen onderhandelen over betere prijzen. Auchan en Systeme U, Frankrijks vijfde en zesde supermarkten, hebben ook een dergelijke samenwerkingsovereenkomst gesloten.
De ontwikkeling is voordelig geweest voor de consument. Prijzen in de Franse supermarkten lagen in augustus 1,7% lager dan een jaar eerder en het lijkt er niet op dat dit een tijdelijk verschijnsel is.
Lidl verloor in Frankrijk
De tegenaanval van Franse supermarkten stelt discounters voor een dilemma.
"Winkels zoals Lidl en Aldi staan voor een moeilijke opgave, omdat ze de codes van de discountsector niet helemaal overboord kunnen gooien. Ze moeten hun assortiment verbreden, maar wel aantrekkelijke prijzen blijven bieden," zegt Frederic Valette, hoofd van Retail Insights bij het Kantar Worldpanel.
Zou de Franse strategie ook werken voor het Verenigd Koninkrijk? De enige manier waarop Tesco en Sainsbury's dit uit kunnen vinden is door hun prijzen drastisch te verlagen. We zullen zien wat er gebeurt.
Bron: mirror.co.uk