Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage AGF, Holland Party, Freshplaza en noviteiten

Recordaantal bezoekers op PMA Fresh Summit

Tholen - De PMA Fresh Summit vond afgelopen weekend plaats in Anaheim. Het was een recordeditie met meer dan 22.000 bezoekers. Naast de vele aanwezigen waren er ook diverse nieuwe producten, verpakkingen en andere noviteiten te bewonderen. Er was een Holland Paviljoen met tien standhouders en ook België was vertegenwoordigd, waaronder VLAM en enkele exporteurs.



Aandeel bloemen neemt toe
Bezoekers en standhouders waren te spreken over de prettige sfeer op de beurs. Ten opzichte van de vorige edities waren er meer toeleveranciers aanwezig. Ook het aandeel bloemen neemt toe. Niet iedereen vindt dit een even goede combinatie met AGF. Natuurlijk waren de standhouders aanwezig om te kijken welke potentie er is op exportgebied. Amerika is een vrij beschermde markt en de fytosanitaire eisen zijn hoog, dus er moet wel moeite voor gedaan. Qua uitstraling was de beurs anders dan een Europese, er wordt veel meer nadruk gelegd op presentatie en uitstraling.

Klik hier voor de fotoreportage van AGF.nl

Verschillen met Europa

Ook in Amerikaanse winkels zijn duidelijk de verschillen zichtbaar met Europa. Zo zie je bij retailers in de VS meer massale eilanden met grote hoeveelheden. Er is daar ook veel meer ruimte om producten te presenteren dan bij 'ons'. Daarnaast is de Europese consument natuurlijk ook anders dan de Amerikaanse. In Europa gaat men over het algemeen meerdere keren per week om boodschappen en in de VS doen consumenten veel vaker 'grote' boodschappen in één keer. Als ze op zoek zijn naar beleving gaan ze eerder naar een 'Farmersmarkt', waar ze ook meer betalen voor producten dan in de winkel. Maar dat heeft men er dan ook voor over. Ook in bio-producten zit een groei. Amerikanen eten anders dan wij. In de supermarkten zijn meer bladgroenten en groene groenten te zien. Een groente als boerenkool is erg 'hot' in Amerika. Als er anti-oxidanten in producten zitten, is de consument helemaal tevreden.

Samenwerking
Volgens verschillende bezoekers is het opvallend dat de AGF-sector steeds vaker samenwerkt met andere sectoren. Zo zie je bijvoorbeeld bedrijven die gespecialiseerd zijn in salade-toppings of andere producten die in salades worden toegevoegd. "Zij komen onze sector versterken en daar moeten we gebruik van maken. Zo wordt AGF nog aantrekkelijker."

Noviteiten
Op het gebied van noviteiten wordt jaarlijks weer veel gepresenteerd. Opvallend is dat de aandacht op het gebied van marketing veel uit gaat naar kinderen. 'Kidsmarketing' was overal op de beurs te zien. Er wordt dan bijvoorbeeld gebruik gemaakt van stripfiguren zoals Donald Duck of Mickey Mouse. Qua producten zie je ook steeds meer combinaties van groenten bij elkaar in een zakje of andere verpakking. Op verpakkingsgebied is er trouwens ook elk jaar wel weer iets nieuws. Kleurencombinaties met AGF, AGF-sappen, Bio-AGF, gesneden-AGF: je ziet het allemaal in de noviteiten-reportage.



AGF en Freshplaza waren aanwezig om de standhouders en noviteiten op de foto te zetten. Zie hieronder de reportage van AGF.nl, de Holland Party, Freshplaza.com en de noviteiten.

Klik hier voor de fotoreportage van AGF.nl

Klik hier voor de fotoreportage van de Holland Party


Klik hier voor de fotoreportage van Freshplaza

Klik hier voor de fotoreportage van de noviteiten