Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yigit Aslan, Aksun:

"Citrusseizoen in Europa wordt zeer competitief"

Het citrusexportseizoen is begonnen voor het Turkse bedrijf Aksun, dat twee weken geleden zijn eerste Enterdonato citroenen exporteerde. Yigit Aslan, Junior Sales vertegenwoordiger, zegt dat het bedrijf verwacht dat de citrusmarkt zeer competitief zal zijn, terwijl de volumes van zowel citroenen als grapefruits naar verwachting met zo'n 10% zullen dalen. 

Grapefruit
Het seizoen van de grapefruit, het belangrijkste winterproduct van Aksun, begint in oktober en duurt tot mei. "Hoewel de grapefruitconsumptie daalt, hebben wij het voordeel dat we een duidelijk betere kwaliteit hebben. Bovendien gebruiken we onze eigen trucks voor transport en hebben we gemakkelijke toegang tot de haven," zegt Aslan. 

's Zomers richt Aksun zich voornamelijk op abrikozen. "Naast Europa exporteren we per luchtvracht naar Aziatische bestemmingen, zoals Hong Kong, Singapore en Maleisië. Het gaat hierbij met name om vijgen en abrikozen."

Vorig jaar wist het bedrijf zijn export van grapefruits, granaatappelen en vijgen naar Italië te vergroten. "We hebben niet alleen een voordeel op het gebied van prijs, maar ook wat betreft beschikbaarheid. Wij kunnen leveren wanneer er geen binnenlandse productie is."

Rusland

Aslan bevestigt dat het Russische embargo invloed zal hebben op de prijzen, omdat Europese citrusexporteurs, zoals Spanje, minder opties hebben. "Aksun werkt momenteel zelf slechts met een aantal supermarkten in Rusland." De grootste bedreiging voor Turkse exporteurs is volgens Aslan het grote aantal kleine bedrijven, die hun fruit tegen zeer lage prijzen verkopen zonder marktprijzen in achting te nemen. "In omstandigheden waarin ze €1,50 per kilo kunnen krijgen, verkopen ze hun fruit bijvoorbeeld voor €0,90."

Aksun heeft een groot assortiment aan grapefruitrassen, waaronder de Star Ruby, die dankzij zijn aantrekkelijke uiterlijk zeer populair is. "Ook hebben we de White Marsch, een ras met lichtgeel vruchtvlees, dat tegen iets hogere prijzen wordt verkocht," aldus Aslan. 

Voor meer informatie:
Publicatiedatum: