Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
oriëntatie op nieuwe afzetmarkten

Internationale interesse op eerste dag Fruit Attraction

Tholen - Op de eerste dag van Fruit Attraction 2014 zat de sfeer er al goed in. Standhouders waren te spreken over de kwaliteit van de bezoekers en de bezoekers liepen enthousiast over de beurs. Het was een vrij drukke dag, al was het traditioneel wel stiller tijdens de siësta.



Nieuwe markten
Dit was de zesde maal dat Fruit Attraction georganiseerd werd door IFEMA en FEPEX en duidelijk was dat het internationale karakter jaarlijks toeneemt. De eerste jaren was het duidelijk een beurs met bijna alleen Spanjaarden. Qua standhouders heeft Spanje nog steeds de overhand, maar ook dit maal was de interesse wereldwijd, zowel op het gebied van de exposanten als van het publiek. 800 bedrijven uit 21 landen hadden zich aangemeld om hun producten op de beurs te presenteren. De toename in interesse had mede te maken met het feit dat voor veel bedrijven Rusland als afnemer is weggevallen. Men is dus hard op zoek naar nieuwe afzetmarkten. Sinds de editie van 2013 heeft de organisatie het item 'B2B Fruit-New Markets' in het leven geroepen, een ruimte voor commerciële meetings tussen kopers en exposanten uit nieuwe markten.



Groei Polen
Opvallend was de groei van deelnemers uit Polen. Qua standhouders was het aantal verviervoudigd in vergelijking met vorig jaar. Ook waren Nederland, België en Zweden beter vertegenwoordigd dan de laatste keer. Het is de derde keer dat de noviteiten worden getoond in een aparte ruimte, tussen hal 3 en 5. Hier kan men de nieuwigheden van exposerende bedrijven bewonderen. 

Rusland
Spanje is een belangrijke Europese exporteur. In 2013 steeg de export van groenten en fruit 11% in waarde en 7% in volume, vergeleken met 2012. Spanje is een van de Europese lidstaten die het meeste lijdt onder de Russische embargo. Rusland is namelijk de belangrijkste niet-EU afnemer van Spaanse groenten en fruit.



AGF.nl/Freshplaza is dit keer ook standhouder op Fruit Attraction. Van harte welkom op stand 7F00D (tussen hal 7 en hal 9). Morgen volgt een verslag van dag twee en volgende week maandag publiceren we een fotoreportage van de beurs.