Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Brazilië: Groei binnenlandse consumptie van invloed op druivenexport



De druivenmarkt ondergaat op het moment grote veranderingen in Brazilië. De versterking en verfijning die de binnenlandse markt in de afgelopen jaren heeft ondervonden, heeft veel telers ertoe doen besluiten hun producten uitsluitend op de lokale markt te verkopen.

"Naast het feit dat de binnenlandse markt elk jaar groeit, hebben we in 2014 een relatief warme en droge winter gehad, wat leidde tot een toename van de fruitconsumptie in het land. Normaal daalt het verbruik in de winter, waardoor de overtollige voorraad wordt opgeslagen in koelkamers. Dit jaar hebben we geen voorraad, dus zullen veel telers minder exporteren en zich alleen focussen op de lokale markt, " zegt Daniel Watanabe, Marketing Director van Labrunier, de grootste druivenproducent en –exporteur van het land.

De hogere productiekosten van de export en de steeds strengere eisen die de internationale markt stelt, zijn andere factoren die de binnenlandse markt nog aantrekkelijker maken.

"Het areaal voor pitloze druiven bestemd voor de binnenlandse markt is gedaald in de afgelopen jaren, dus kunnen we nu verkopen tegen een betere prijs. In ieder geval is het heel moeilijk om te zeggen hoeveel de markt is gegroeid, maar het gaat erg goed, " legt Daniel uit.

Labrunier exporteert ongeveer 35% van haar productie. Watanabe stelt dat, hoe aantrekkelijk de binnenlandse markt ook wordt, het bedrijf altijd speciale aandacht blijft besteden aan de internationale markt. "Onze belangrijkste markt is Europa, waar we nauw samenwerken met supermarkten die grote interesse hebben in duurzame teelt, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn in Nederland."



Enkele van de nieuwe soorten

Aanpassen aan het klimaat
Op de gaarden die het bedrijf bezit in Petrolinhas was het mogelijk om twee oogsten per jaar te verkrijgen, maar in de afgelopen tijd begint het regenseizoen een maand eerder, van oktober tot april, waardoor het moeilijk wordt om te oogsten in het eerste semester. Dit was een motivatie om te zoeken naar nieuwe rassen.

De trend in deze nieuwe rassen is om een groter aantal clusters per plant te bereiken, maar dan kleiner: 300 tot 500 gram. Dat is een ideale grootte voor hun marketing in clamshellverpakkingen.


Contact:
Daniel Watanabe
LABRUNIER
danielw@grupojd.com.br
www.grupojd.com.br/labrunier/

Publicatiedatum: