Frankrijk: Grote retailers richten zich meer op groente en fruit
De sterke aanwezigheid, bijna een verdubbeling van de Italiaanse, is zeker gekoppeld aan de aankoop van quota per sector, bezet door de moderne Franse distributie. Deze is ongeveer 60-70% van het geheel, waardoor er weinig ruimte is voor andere distributiekanalen.
Een voorbeeld van de valorisatie (het proces dat kennis omzet naar commercieel haalbare producten, processen of diensten) is het project gelanceerd door retailer Intermarché. In 2012 was het marktaandeel van de Franse keten 12,5%. Begin dit jaar wist het project, vertegenwoordigd door de lancering van het AGF-label "Mon Plaisir Marche", ongeveer 13,8% te bereiken, zo'n 1,2% verwijderd van de beoogde 15% in 2015.
Sinds de officiële entree in supermarkten en hypermarkten vertegenwoordigt Mon Plaisir Marché bijna 24 miljoen euro van de omzet. Het assortiment is bovendien groeiende. "Op het ogenblik overwegen we ook de toevoeging van Plougastel-aardbeien, knoflook en ui, evenals het opzetten van nieuwe lijnen," laat hoofd AGF Cédric Briais weten. "Daarbij gaan we extra personeel inzetten om de AGF binnen de keten zo breed mogelijk te promoten."
Over het algemeen moeten deze initiatieven leiden tot een toename van 15% in de handel in AGF, oftewel 1,5 miljard euro in 2015.
Bron: greenmed.eu