"AGF-consumptie verhogen door mensen in de goede richting te duwen"
"Gezondheid is een belangrijk onderwerp dat de hele wereld vandaag de dag bezighoudt. Opvallend is dat er in rijke landen meer mensen overgewicht hebben. Het aantal mensen met obesitas stijgt enorm, met name in de VS. In Mexico gaan ze hard dezelfde richting uit als de VS. De toename van gewicht en obesitas in de wereld zorgt ook voor een toename in de medische kosten. Ook in de EU nemen de kosten toe en veel kinderen wegen tegenwoordig te veel."
Groot aanbod aanbieden
Wat te doen? Het is gecompliceerd, maar we moeten de realiteit onder ogen zien. We kunnen acties ondernemen op diverse levels. Maatschappelijk, sociaal en individueel niveau. Levensstijlkeuzes kunnen alleen worden begrepen als we weten wat er in deze niveaus en bepaalde situaties gebeurt en welke zaken invloed hebben op deze keuzes. Dit zijn heel veel aspecten en gaat van de invloeden die kinderen meekrijgen van hun omgeving tot het opleggen van belasting op bepaalde voeding. Ook de toegang tot gezond voedsel is niet overal in de wereld even goed. We moeten ervoor zorgen dat alle retailers een groot aanbod van groenten en fruit aanbieden. Dit zou elk lidstaat apart moeten aanpakken."
Hij gaf zes statements die volgens hem zouden werken. "We moeten bijvoorbeeld een beeld krijgen van hoe de marketing van voedsel precies in elkaar zit. Marketing van ongezond voedsel en drank is in de EU niet goed geregeld. Met name richting kinderen is het erg gevaarlijk. Velen zijn het er over eens dat we geen advertenties moeten toelaten met ongezonde producten voor kinderen onder de 12 jaar. Ik weet niet of dat alleen zou werken, want ze komen er wel op een andere manier mee in aanraking. Zo bieden scholen vaak ook veel ongezonde producten aan." Hij geeft aan dat het als AGF-sector het moeilijk is om groenten en fruit te promoten. "Je adverteert niet zo makkelijk met fruit als met softdrinks of chips."
Veel invloeden
De acties die we vaak zien om de gezondheid te verbeteren focussen vaak op individueel niveau en houden geen rekening mee de maatschappij en de invloeden op sociaal gebied. Het is belangrijk dat we consumenten een duwtje in de goede richting geven waardoor mensen zich anders gaan gedragen. Het kan bijvoorbeeld al simpel door fruit op ooghoogte te presenteren, zodat mensen daar eerder naar pakken. Het werkt dus niet om ongezond voedsel te gaan verbieden." Volgens hem moeten we als EU ook veel zaken veranderen, die trouwens moeilijk te veranderen zijn. "Door de nieuwste technologieën en de goede infrastructuur hebben we een grote beschikbaarheid aan voedsel dat we lekker vinden, maar niet goed voor ons is."
Hij pleitte voor een sectoroverschrijdende aanpak in EU. "Daarnaast moeten de beslissingen die op EU-niveau worden gemaakt ook doorgetrokken worden per lidstaat. "Er zijn hele mooie zaken opgezet door de EU die gezondheid kunnen bevorderen, maar ze zijn niet in alle landen mogelijk of goed uitvoerbaar. We hebben een begin, er is een actieplan tegen obesitas bij kinderen. Daar moeten we mee doorgaan!"
Klik hier voor de fotoreportage van het Freshfel event