Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BN'ers krijgen groenten op bord

The Different Dinner, de kick-off van de 'Gek op Groente' campagne van stichting Variatie in de Keuken, vond op woensdag 1 oktober plaats in Museum van Loon in Amsterdam. GroentenFruit Huis was hoofdsponsor van het evenement. "Als sector hebben we bondgenoten nodig die ons helpen groente en fruit aantrekkelijk te maken voor een groot publiek. Het initiatief van Variatie in de Keuken sloot goed aan bij onze doelstelling om die bondgenoten te zoeken", aldus Gert Mulder, directeur van het GroentenFruit Huis.



Ruim zeventig bekende en invloedrijke Nederlanders zoals sporters, wetenschappers en politici waren aanwezig, waaronder Antoinette Hertsenberg, Angela Groothuizen, Wilfred Genee, Sacha de Boer, Jochem Uytdehaage en Paul Rosenmöller. Alle genodigden hebben een gemeenschappelijke deler: affiniteit met duurzaam en gezond voedsel. Groente speelde deze avond de hoofdrol en het is de bedoeling zoveel mogelijk mensen te inspireren meer groente te eten.
Variatie in de Keuken wil met de 'Gek op Groente' campagne de eerste stap zetten om de missie te bereiken dat in 2040 iedereen minstens één gevarieerde en groenterijke maaltijd per dag eet. In het fimpje op Youtube geeft Angela Groothuizen aan "Gewoon doen. Pak eens zo'n zak wokgroente en probeer het gewoon. Het is hartstikke lekker!"



Volgens Jochem Uytdehaage is de lange termijn die Variatie in de Keuken in voor ogen heeft om de doelstelling van 1 gezonde maaltijd per dag te bereiken heel logisch. "Je hebt een lange scope nodig om een verandering tot stand te brengen waarbij het voor de jeugd heel gewoon is om groente te eten." Ook Antoinette Herzenberg gelooft in een geleidelijke weg waarbij mensen stapje voor stapje worden overtuigd dat groente het allerlekkerste is. Paul Rosenmöller ziet honger als een goed middel om kinderen van groente te laten genieten.

Wilfred Genee riep de aanwezigen ter plaatse op met elkaar een beweging in gang te zetten die ertoe bijdraagt dat consumenten vanzelfsprekend en met plezier meer groente en fruit gaan eten. Die oproep werd met applaus gehoneerd. Veel reacties zij verder te zien via Twitter #gekopgroente.

Het GroentenFruit Huis is de organisatie die met 1 stem spreekt namens de groenten en fruit sector. Deze organisatie is een nauwe samenwerking tussen Frugi Venta (branchevereniging handelsbedrijven in groente en fruit) en DPA (Dutch Produce Association, die de belangen van telersverenigingen behartigt). Deze nieuwe samenwerking is begin dit jaar tot stand gekomen. 
Publicatiedatum: