Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hein Deprez, Jos van Dessel en Guy Claessens:

"Groenten en fruit zijn spotgoedkoop"

Tholen - Over de prijs van groenten en fruit blijven velen discussiëren. In de perceptie van de consument is het vaak nog 'te duur'. Dat is niet zo, vinden AGF'ers Hein Deprez, Guy Claessens en Jos van Dessel. Dit werd besproken tijdens het eerste Belgische nationale voedingsdebat op 29 september.

Hein Deprez
"Groenten en fruit zijn spotgoedkoop", benadrukt Hein Deprez. "Ik neem het voorbeeld van tomaten. Vandaag de dag worden tientallen rassen op de markt gebracht met een enorme diversiteit aan smaak en kwaliteit. Naast smaak is prijs een enorm belangrijke sector. De lekkerste tomaten kosten meer geld en het gros van de mensen heeft dat er niet voor over. De consumenten, die het hardst roepen over kwaliteit en smaak, leggen ook niet de correcte prijs op tafel. Er moet bewustzijn ontstaan waardoor mensen eerder een eerlijke prijs willen betalen. En ik blijf het herhalen: groenten en fruit zijn spotgoedkoop. Het begint niet bij de leverancier of bij producent, maar bij het opvoeden van de consument. Als sector hebben we de macht en middelen niet, omdat we te gefragmenteerd zijn. De overheid moet dit sturen."


Hein Deprez, Jos van Dessel en Guy Claessens

Jos van Dessel
Jos van Dessel van BelOrta is het hier volledig mee eens. "We willen de consument een eerlijk en correct product aanbieden. De veiling is een servicebedrijf dat tussen de teler en de handel staat. Wat de handel met de producten doet, is soms delicaat en dat hebben wij niet in de hand. Er worden wel eens stappen overgeslagen en daar krijgen we niet altijd vat op. Een product van 50 cent wordt dan bijvoorbeeld plots 3,50."

Guy Claessens
Guy Claessens van Groothandel Claessens sprak ook nog over het onbegrip van veel klanten. "We zien zeker de groepen die de seizoenen willen volgen en die snappen welke invloeden groenten en fruit kunnen hebben. Maar er is nog steeds een deel mensen die de seizoenen niet kennen en niet accepteren dat wij niet kunnen leveren omdat er bijvoorbeeld geen aanvoer is door weersomstandigheden. Het is soms echt moeilijk. Consumenten in een restaurant zijn heel kritisch en daardoor zijn restaurateurs weer heel kritisch naar ons, Een product dat niet zo duur is bij een veiling of producent, moet uiteindelijk toch aan dure prijs verkocht worden omdat iedereen zo kritisch is en niet kan accepteren dat een courgette krom is of dat er een schimmeltje op een framboos zit."

Communiceren

Om de juiste boodschap te communiceren naar consumenten en uiteindelijk de AGF-consumptie te laten stijgen moet er wat gedaan worden. Toch ziet Hein Deprez dat nog niet snel gebeuren, of de overheid moet ingrijpen. "Als AGF-sector zijn we te gefragmenteerd en kunnen geen vuist maken. Wij kunnen het ook niet als bedrijf. Univeg is één van de grote spelers in de wereld, maar we vertegenwoordigen misschien enkele procenten in Europa van de afzet van groenten en fruit. Hierom moet de overheid haar verantwoordelijkheid nemen. Het is een maatschappelijk probleem. Consumenten hebben een eenduidige boodschap nodig."

Voor meer informatie:
hein.deprez@univeg.com
Jos.VanDessel@belorta.be
guy@groothandelclaessens.be