Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc Peyres, Blue Whale:

"Als je in de fruitsector niet vernieuwt, heb je geen toekomst"

Bij Blue Whale was het appelseizoen vorig jaar goed gestart. Het bedrijf is goed voor zo'n 22% van de totale Franse appelexport. "De prijzen tussen de start en kerst waren voor veel rassen goed. In de tweede helft van het seizoen werd de markt wat moeilijker en kwamen prijzen onder druk. Toch was vorig jaar, gemiddeld genomen, een goed seizoen."


Marc Peyres van Blue Whale

Klik hier voor de fotoreportage

Marc ziet het huidige seizoen minder positief in. "Er is nu sprake van een betere oogst, zowel de kwaliteit als de maatvoeringen zijn goed, maar we verwachten een moeilijker jaar. Dit omdat vorig seizoen slecht eindigde en daarnaast is er een slechte balans tussen vraag en aanbod. We hopen dat de tweede helft beter zal zijn."

Belangrijkste rassen

Blue Whale focust zich met name op de drie appelrassen met de beste opbrengsten en die volgens Marc niet dezelfde kwaliteit in andere delen van Europa kan bereiken. Dit zijn Gala met 64.000 ton, Pink Lady met 42.000 ton en Granny Smith met 34.000 ton.


Chantecler

"Naast deze rassen produceren we ook Chantecler, die een mooie nichemarkt heeft in Frankrijk. Ook onze Fuji is erg succesvol in Frankrijk en Spanje. Andere rassen zijn kleinere en nieuwere variëteiten zoals Canada Gris of Joya."

In de afgelopen seizoenen is een dalende trend te zien in de volumes van appelen uit het Zuidelijk Halfrond naar Europa. Marc Peyres zegt dat dit te wijten is aan de stijgende kosten, waardoor hun concurrentievermogen afneemt. Europa is ook een van de weinige gebieden waar de import erg groot is geweest en dat is aan het veranderen.

Klik hier voor de fotoreportage

Prijs en kwaliteit
Met betrekking tot de Russische boycot en het Poolse overaanbod vraagt Marc zich af of de Poolse productie wel past bij de vraag van de West-Europese consument. "Ze produceren misschien wel een goede Elstar of Jonagold, maar geen goede Gala of Golden. Er is een markt voor prijs en voor kwaliteit. Wij kunnen niet concurreren op prijs, maar wel op kwaliteit."


Coldstore

Blue Whale exporteerde vorig seizoen zo'n 10.000 ton appelen rechtstreeks naar Rusland. "Voor ons was het mooi meegenomen, maar de markt was niet heel belangrijk. Voor perzik- en nectarinetelers is het een groter probleem. Het kan voor ons wel moeilijker worden voor bepaalde rassen als de ban na januari nog steeds van kracht is."

Wereldmarktsituatie
Volgens gegevens uit de markt zal China dit jaar 10 tot 20% minder appelen produceren. "We zullen dus weinig 'last' hebben van die markt. Ook de oogst in India is niet zo hoog. Misschien zullen ze al eerder importeren dit seizoen." Hij gelooft dat het voor het Zuidelijk Halfrond met name voor volgend seizoen moeilijk zal zijn om afzetmarkten te vinden. "Europa heeft voldoende volumes, mogelijk gaan ze zich richten op China of India, maar toegang toe die markten is niet zo makkelijk als Europese. Ik verwacht ook niet dat er veel naar Rusland zal gaan vanuit het Zuidelijk Halfrond. Russen hebben altijd een voorkeur gehad voor goedkope Poolse appelen en Zuid-Amerikaanse zijn veel prijziger."



Blue Whale exporteert momenteel naar zo'n 50 landen buiten Europa. "We hebben de voorkeur om meerdere landen te bedienen met kleinere volumes, in plaats van afhankelijk te zijn van één of enkele grote afnemers."

Met betrekking tot de teelt heeft Blue Whale samenwerkingsovereenkomsten met telers in Zuid-Amerika om buiten het Franse seizoen ook te kunnen exporteren naar het Midden-Oosten en Azië. Marc benadrukt dat dat je met een goede boomgaard en goede telers veel kan bereiken. "De boomgaard is de sleutel." Hij gelooft dat de productievolumes van Blue Whale zullen blijven stijgen in de toekomst. "Daarnaast zullen we actief zijn met projecten waarin we blijven investeren in onze rassen. Als je niet blijft vernieuwen in de fruitsector heb je geen toekomst."

For more information:
Marc Peyres
Blue Whale
Tel +33 563 215 656
Email: Marc@blue-whale.com
www.blue-whale.com

Publicatiedatum: