"Prijzen hardfruit bij supermarkten te laag, maar deels logisch"
Ook appelen hebben het zwaar
Conference peren komen veel in het nieuws, maar ook de appelen hebben het zwaar. "Misschien gaat het daar nog wel slechter mee", vertelt hij. "Er is een overaanbod en dat drukt enorm op de markt." Het appelseizoen is nu pas echt begonnen. "Er zijn natuurlijk altijd wat voorlopers op de markt, maar sortering van grote volumes begint nu pas op gang te komen." Hij geeft aan dat het deel dat niet wordt geplukt, maar een druppel is op een gloeiende plaat. "Hier in België gaat het over enkele honderden hectares, zowel in appelen als peren. Wij plukken zelf wel en willen er alles aan doen om ze aan de man te brengen."
In België worden veel promotie-acties bij de retail gedaan met hardfruit. "Dat loopt goed, maar het kan allemaal geen wonderen verrichten." Huisverkoop is niet echt een optie. "Hier in Sint-Truiden is huisverkoop geen gewoonte omdat hier te veel telers op een te kleine oppervlakte zitten. Buiten het Limburgse gebeurt het wel vaak."
Wie levert?
Hij constateert dat de supermarktprijzen op een laag niveau liggen. "Maar wat kun je eraan doen? De retailers willen wel, maar zij krijgen uit elke hoek aanbiedingen, dus deels is het logisch. Als de Belgen te hoog zitten, vullen de Nederlanders het in. En als we beiden een te hoge prijs vragen, willen de Polen wel leveren. Ik moet er wel bij zeggen dat wij als Belgische producenten nog wel een redelijk goede verstandhouding hebben met de retail, wat niet wegneemt dat wij ook vinden dat de aankoopprijs momenteel te laag is. In goed overleg proberen we retailers te overtuigen dat telers toch de prijs krijgen waarmee ze tenminste hun gemaakte kosten kunnen dekken."
Het zoeken naar nieuwe markten ziet Luc als noodzakelijk. "Maar we moeten ook realistisch zijn, het zal geen soelaas bieden op korte termijn. Natuurlijk moeten we alle mogelijke stappen ondernemen om ons product af te zetten en daar hoort het zoeken naar nieuwe afzetmarkten bij. Daarnaast kunnen we op de huidige markten nog extra promoties voeren. Sinds vorig jaar promoten we samen met Nederland de Conference in Duitsland, daar kunnen we mogelijk nog iets meer mee doen. We moeten aanwezig zijn waar mogelijk", besluit hij.
Voor meer informatie:
Luc Bels
Bels-Best Fruit NV
Brustem-Dorp 8
3800 Sint-Truiden - België
+32 0495-549750
+32 011-692689
lucbels@gmail.com
www.belsbest.com