Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Proef ecocombi Duitsland groot succes

Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) roepen Duitse deelstaten op om de ecocombi toe te staan. Acht Duitse deelstaten nemen nu deel aan een proef met ecocombi's – waarvan er momenteel 80 in Duitsland rondrijden. Het wetenschappelijk verkeersbureau van de Duitse regering stelt in een tussentijdse evaluatie dat deze zwaardere en langere vrachtauto's files tegengaan en goed zijn voor het milieu.

In Nederland rijden inmiddels duizend ecocombi's. In de Europese Unie verschilt de maximaal toegestane gewicht en lengte van vrachtauto's echter per land, waardoor de ecocombi grenzen van Europese lidstaten niet over mag. In Duitsland bepalen deelstaten of ze de ecocombi toestaan. EVO en TLN willen dat de ecocombi in heel Europa wordt toegestaan. Een eerste stap in dit proces is dat (alle deelstaten in) Duitsland en België de vrachtauto toestaan.

Duitsland

EVO, TLN en DNHK stellen al langer dat de ecocombi grote logistieke en milieuvoordelen heeft. Twee ecocombi's vervoeren namelijk dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto's. Het adviesorgaan van de Duitse regering stelt dit nu ook. Het orgaan concludeert dat de discussie in Duitsland over de invoering van de ecocombi jarenlang 'ideologisch overbelast' was, zonder de feitelijke voordelen in ogenschouw te nemen. Aanvankelijk was er in Duitsland veel weerstand tegen de vrachtauto's omdat ze bruggen en wegen te zwaar zouden belastten – zorgen die het adviesorgaan nu weerlegt.

België

Na jaren van voorbereiding zou Vlaanderen vanaf 1 juli dit jaar ook starten met een eerste proef om ecocombi's op maximaal tien trajecten toe te staan. Enkele weken geleden waarschuwden EVO en TLN dat de proef mogelijk op een fiasco uitliep omdat Vlaanderen te strenge criteria hanteerde – van de bijna negentig aanvragen leken er slechts een handvol aan de vereisten te voldoen. Dit waren uitsluitend Belgische bedrijven. Alle Nederlandse aanvragen werden afgewezen. EVO en TLN verzochten de betrokken ministeries om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven deel te laten nemen aan de proef.


Bron: TLN
Publicatiedatum: