Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francisco Sánchez, manager van Onubafruits

"Frambozenconsumptie groeit elk jaar"

De consumptietrends in Europa veranderen. Waarden zoals gezondheid en welzijn worden steeds relevanter, waarden die worden geassocieerd met rood fruit of zacht fruit. De afgelopen jaren is de populariteit van frambozen enorm gegroeid," zegt Francisco Sánchez, manager van Onubafruits.

"Tot voor kort werden frambozen vooral verwerkt in bakkerijproducten, maar dit is de afgelopen jaren verandert. De verse consumptie is zoetjes aan gestegen en daarmee ook de vraag," zegt Sánchez. "Een goed voorbeeld is Duitsland, waar we in 2011 zo'n 1.800 ton frambozen naar verscheepten en in 2013 het dubbele volume van 3.600 ton naar exporteerden. Deze opwaartse trend heeft ook plaatsgevonden in het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste bestemming voor Spaanse frambozen, en in Nederland. 

"Het fruit is in de mode en omdat het zijn populariteit mede te danken heeft aan zijn voedingswaarden, is het belangrijk deze te behouden en de consument een product te bieden dat zijn smaak, aroma en kleur zo lang mogelijk behoudt. Zeker nu verse consumptie toeneemt."

Onubafruit genereert elk seizoen zo'n €15 miljoen aan inkomsten en domineert de grote Europese markten. Het Europese volumes zacht fruit, waaronder aardbeien, frambozen, bramen en blauwe bessen (naast citrus en kaki) dat het bedrijf exporteert bedraagt zo'n 60.000 ton, met een omzet van ruim €150 miljoen. 

De belangrijkste exportmarkt is altijd al het Verenigd Koninkrijk geweest en volgens Sánchez blijft dit zo. "In 2013 exporteerde de sector meer dan 5.400 ton naar deze bestemming. Onze rassen moeten aan de eisen van die markt voldoen, en dat is gelukt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de wensen of behoeften van andere bestemmingen niet meetellen."

Dit jaar heeft Onubafruit vier nieuwe exclusieve rassen gelanceerd: Imara, Kweli, Lagorie en Vajolet, met een lange houdbaarheid die hen ideaal maakt voor de wat verdere markten. "Deze nieuwe rassen openen de mogelijkheid om elke markt te kunnen bereiken, met een kwaliteitsgarantie op het gebied van aroma, smaak en houdbaarheid."

Deze rassen voldoen aan de algemene wensen qua formaat, zoetheid en zuurheid. "Bovendien hebben ze duidelijk eigenschappen die superieur zijn vergeleken met die van andere rassen."

"Hun productieschema is een van de dingen die hen zo interessant maakt. De Lagorie en Vayolet zorgen voor een productie van januari tot juni, de Imara dekt september tot februari en in de maanden mei, juni en juli, september tot februari en april tot juni hebben we de Kweli. We kunnen dus het hele jaar door leveren."

In Spanje worden niet veel frambozen gegeten, zeker in vergelijking met aardbeien. Slechts 10% van de nationale productie is bestemd voor de binnenlandse markt. Volgens Francesco is de consumptie echter wel aan het groeien, weliswaar langzaam, vanwege de promotie van de gezonde eigenschappen van het fruit. "Onze nieuwe rassen, met een smaak die zelfs het meest veeleisende smaakpalet zal behagen, zullen zeker bijdragen aan deze groei," aldus Sánchez. 


"Ook de beschikbaarheid van het fruit zal de groei ondersteunen. Frambozen zullen tien maanden lang in de schappen kunnen blijven, waardoor de prijzen competitiever en dus aantrekkelijker worden."

Dit jaar verwacht Onubafruit een volume van 10.000 ton frambozen te bereiken, ten opzichte van 6.000 vorig jaar. En het bedrijf is volgens Sánchez nog lang niet uitgegroeid.

Voor meer informatie
www.onubafruit.com
Publicatiedatum: