Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
30% meer omzet
Zweden: door gezondheidsbewustzijn meer bio
De afzet van biologische levensmiddelen zal dit jaar in Zweden vermoedelijk duidelijk toenemen. Het Zweedse marktonderzoeksbureau Ekoweb berichtte onlangs op basis van een enquête dat het afzetvolume van biologische producten in het eerste halfjaar van 2014 naar schatting met bijna één derde is toegenomen vergeleken bij dezelfde periode vorig jaar. Daarbij zouden alle grote levensmiddelhandelaren een sterk toegenomen omzet hebben gemeld, die bij enkele ketens duidelijk boven de actuele prognosewaarde voor de eerste zes maanden van dit jaar lag.
De enorme afzetstijging wijt Ekoweb vooral aan een toegenomen gezondheidsbewustzijn bij de Zweedse consumenten en de steeds groter wordende vraag naar voedingsmiddelen die zonder de inzet van gewasbeschermings-middelen geproduceerd worden. Volgens hen lopen de Zweedse consumenten vergeleken bij consumenten uit andere landen echter nog steeds behoorlijk achter als het gaat om de aankoop van biologische producten: terwijl het omzetaandeel van bio-producten in bijvoorbeeld de Deense levensmiddelenhandel in 2013 reeds zo'n 8% uitmaakte, lag dit percentage in hetzelfde jaar in Zweden op slechts 3,8%.