Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wij zijn echt onderscheidend in smaak"

André Paap opent 1 oktober 'Vers van de Telerpaviljoen' in Markthal Rotterdam

Tholen - André Paap is klaar voor een nieuwe start met zijn groentepaviljoen. De 58-jarige smaakspecialist stopte afgelopen zomer met zijn erkende groentewinkel in Pijnacker om na een vakantie te beginnen met zijn Vers van de Telerpaviljoen in de Markthal in Rotterdam. "Vanaf 1 oktober gaan we ons ding doen en dat is de mensen smaakvolle producten voorschotelen", aldus André.

De man uit Pijnacker zat jarenlang op kantoor, maar zocht tien jaar geleden een nieuwe uitdaging. Zijn oog viel op het oprichten van een groentewinkel: "We begonnen als groentewinkel, maar besloten al snel om uit te groeien naar een smaakwinkel. Ons doel was om mensen onderscheidende en unieke smaak mee te geven."


André Paap bij zijn nieuwe paviljoen in de Markthal.

Smaak
"Wij hebben gekeken hoe we meer smaak konden bieden dan andere winkels. Ik ben 58 jaar en vroeger was het gewoon om van eten te genieten zonder geur en smaakstoffen. Dat wilden wij ook weer bieden aan onze gasten. Ik ben fan van biologische producten, maar mensen zijn moeilijk te motiveren om voor biologische producten naar de groentespecials te gaan. Ze komen wel omdat je onderscheidend bent op gebied van smaak."

Streekproducten
"De telers uit de omgeving van Pijnacker maken mooie producten. Het is jammer dat die producten niet op de Nederlandse markt kwamen. Wij hebben tijd gemaakt voor promotie van onze streekproducten. De telers en wij vonden elkaar. Onze geweldige producten hebben we samen op de kaart gezet. We wilden de mensen vooral laten genieten van de smaak van de verse producten. Onze klanten waardeerden ons smaakconcept."

"De eerste jaren groeiden we jaarlijks tussen de 15-20% dankzij ons keuze voor smaak. In 2009 is de bouw gestart van het nieuwe winkelcentrum in Pijnacker, bij ons voor de deur. We hebben drie jaar ellende voor onze kiezen gekregen en moesten vechten om te overleven. Het water stond ons aan de lippen. Toen in september 2012 het winkelcentrum openging, hebben we zes weken feest gehad, maar daarna werd het herfst en winter. Sinds 2013 is het winter gebleven. Door het nieuwe winkelcentrum bij ons voor de deur met de parkeergarage en een HEMA op 25 meter en een C&A om de hoek, mist de aanloop. Natuurlijk hielp ook de economische crisis niet mee. Vorig jaar moesten we ons huurcontract verlengen, maar drie jaar ellende en een huurcontract op basis van dezelfde voorwaarde heeft ons besloten om in de zomer van 2014 te stoppen."

André zocht ondertussen naar een nieuwe mogelijkheid waar hij zijn energie en passie kwijt kan: "Ik heb een netwerk van telers in het Oostland en uiteindelijk kreeg ik de vraag wat ik van het concept van de Markthal in Rotterdam vond. Ik heb even nagedacht, maar uiteindelijk hakte ik de knoop door. De Markthal is bijzonder, omdat er geen gelijke bestaat in Nederland. Alles moet je gaan ontdekken. Er liggen veel kansen in de Markthal. We geloven in die kansen en gaan ze pakken."

André legt de nadruk op samenwerking in de nieuwe Markthal:"Samen met Coöperatieve veiling Zaltbommel en Telersvereniging Van Nature gaan we het Nederlandse product promoten. Het is voor ons belangrijk om de Nederlandse producten op de Nederlandse markt aan de man te brengen. We gaan samenwerken op een professionele manier. We zijn onderscheidend, omdat we vers zijn. We willen de consument laten ervaren hoe lekker Hollandse groente en fruit zijn. Onze producten worden vers geoogst en zijn 's middags al beschikbaar in de Markthal Er worden alleen echt rijpe producten geoogst, zo garanderen we een optimale smaak voor de consument."

Taarten
"We krijgen kersverse producten van onze partners. Daarnaast hebben we twee goede koks, die gerechten gaan maken. Ook hebben we ruimte om taarten, quiches en andere smaakproducten te maken. Alles wat kan bakken, koken en pruttelen kunnen de mensen bij ons vinden. Het belangrijkste is dat we onderscheidend zijn in smaak. Mensen komen bij ons om verrast te worden, dat gaan wij ze bieden."

Trots
"Dit is het mooist vak wat er is, groente en fruit hebben een verhaal nodig en wij hebben mensen die dat smaakverhaal kunnen vertellen. Ik ben trots op ons mooie vak en onze producten en wat we daar mee kunnen. We moeten het samen, met elkaar doen, om deze klus te klaren. Telers, producenten en handel, we hebben elkaar nodig om onderscheidend te kunnen zijn in deze sector. Alleen redden we het niet. We moeten elkaar wat gunnen om onze producten ook in Nederland te kunnen verhandelen."

Opening
Op 1 oktober wordt de Markthal geopend. André is gemotiveerd om zijn gasten te verwelkomen in zijn paviljoen: "De maandag na het sluiten van de vorige winkel gingen we meteen aan de slag in de Markthal. We zijn in de topversnelling geschakeld maar liggen nu ruim op schema. We zijn klaar voor de opening. Op 1 oktober opent Koningin Maxima officieel de Markthal en wij zijn trots dat zij erbij wil zijn. We gaan na de opening ons smaakding doen. Dichtbij jezelf blijven is heel belangrijk."