Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
op 3 en 4 december in Rotterdam

EU Fresh Info: samen de informatie in de AGF-keten verbeteren

De informatiestroom in de keten voor aardappelen, groenten en fruit is voor een aanzienlijk deel al gestandaardiseerd. Maar de aansluiting van retail op andere schakels in de keten, kan beter.

Mede daarom organiseren de Stichting Platform AGF Keteninformatie Frug I Com en GS1 op 3 en 4 december in Rotterdam de eerste editie van EU FRESH INFO. Dit is een forumbijeenkomst en een ronde-tafeldiscussie waar een divers gezelschap van telers, verpakkers, vervoerders, handelaren en retailers uit verschillende EU-landen samenkomt. Om kennis uit te wisselen en het gebruik van informatiestandaarden in de Europese AGF-keten verder te verbeteren.

Breder gebruik van standaarden

"Door de combinatie van een congres en discussiegroepen willen we stimuleren dat wat de GS1-organisaties in enkele Europese landen al hebben ontwikkeld, ook daadwerkelijk wordt gebruikt", zegt Johan den Engelse, programmamanager bij Frug I Com. "GS1 Duitsland, GS1 Nederland en Frug I Com werken sinds vier jaar samen in een werkgroep voor de AGF-sector, waarbij ook het bedrijfsleven is aangesloten. Sinds twee jaar doen ook GS1-organisaties uit andere EU-landen hieraan mee. De werkgroep heeft al verschillende processen bij versleveranciers gestandaardiseerd. Dit willen we uitbreiden en beter aansluiten op andere schakels in de keten, met name de retail."

Eenduidige processen, ook bij de retail

Hoe kunnen bedrijven het beste op uniforme wijze te werk gaan bij zaken als verpakken, de toewijzing van een nieuw artikelnummer (GTIN ) aan een versproduct, of het gebruik van de adrescode (GLN) die aangeeft wie de teler en verpakker is? Daarover heeft de werkgroep heldere richtlijnen opgesteld. Ook over de manier waarop je het beste data kunt vastleggen in de GSDN-datapool bestaat nu eenduidigheid.

Maar in de praktijk van de hele versketen bestaat die eenduidigheid volgens Den Engelse nog onvoldoende. "Er is onder retailers nog onvoldoende sturing om de informatiestroom te standaardiseren en te kanaliseren. Daardoor moeten leveranciers voor dezelfde begrippen bij diverse retailers nog steeds een verschillende terminologie gebruiken. Ook vindt er nog steeds veel informatie-uitwisseling via excel-files plaats. Als alle schakels in de keten met dezelfde begrippen werken via GSDN en GS1 Data Source, en data in een keer vastleggen en borgen in ERP-systemen, dan til je samen het informatiemanagement op een hoger niveau."

Duitse retailers lopen voorop

Duitse retailers behoren volgens Den Engelse tot de voorlopers als het om een juiste toepassing van informatiestandaarden gaat. "Metro, Edeka en Rewe hanteren de richtlijnen voor GTIN en GLN voor hun bedrijfsprocessen. Ze implementeren bovendien het specifieke GSDN-profiel (de standaard) voor verse AGF-producten die zijn bestemd voor de Europese afzetmarkten in hun informatiesystemen."

Het is een goed voorbeeld dat volgens Frug I Com-voorzitter Hans van Luijk navolging verdient. "Het is van cruciaal belang dat ook retailers uit Nederland en andere Europese landen de vervolgstap zetten en aanhaken bij het gebruik van de standaard werkwijze die door de Europese GS1-organisatie en Frug I Com zijn ontwikkeld. Als AGF-leveranciers en retailers traceability-informatie en artikelstamdata eenduidig en gestructureerd vastleggen in hun informatiesystemen, wordt de hele versketen transparanter en veel efficiënter."

Meer inzicht, minder kosten en verspilling

Een goed voorbeeld is volgens Den Engelse het gebruik van de GLN-adrescode. Den Engelse: "Als leveranciers en retailers GLN-codes toevoegen aan omdozen en deze codes ook toepassen in het bijbehorende digitale berichtenverkeer, dan maken ze de keten gelijk een stuk transparanter."

De voordelen voor de verschillende schakels in de keten zijn volgens hem legio. "Leveranciers kunnen hun processen veel beter organiseren als de vraag vanuit de retail uniform en gekanaliseerd is. Retailers krijgen zo een veel beter inzicht in processen van verkoop en aanlevering. Hierdoor kunnen ze ook veel gerichter bestellen en verminderen ze verspilling. Ook verbetert dit de mogelijkheden voor tracking & tracing binnen de gehele keten."

Standaardisatie, implementatie en innovatie

Over het programma en de sprekers van het eerste EU Fresh Info Forum & Round Table dat op 3 en 4 december in Rotterdam plaatsvindt, verwijst de programmamanager van Frug I Com naar de website. "Daar houden we de actuele stand van zaken bij. We zullen sprekers hebben namens de retail, handel, overheid, consument en technologie. Ook de internationale organisatie voor het standaardiseren van AGF zal intensief deelnemen aan de discussie. Onderwerpen die te sprake komen zijn onder meer welke kansen de toekomst voor AGF brengt met nieuwe technologieën als social media, of het toepassen van inzichten vanuit big data. En welke rol gaan de overheid, de douane en allerlei controlerende en certificerende instanties vervullen? In de ronde-tafeldiscussies volgen we drie sporen: standaardisatie, implementatie en innovatie. We willen bedrijven en organisaties in alle schakels van de AGF-keten uitnodigen om met ons over de toekomst mee te denken en mee te praten."

Bron: GS1 Nederland
Publicatiedatum: