Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Is Costco één van de beste bedrijven van Amerika?

In de State of the Union-toespraak van 2014 nam president Obama de tijd om één grote Amerikaanse onderneming te prijzen: Costco Wholesale. (de Amerikaanse Makro/Metro) Obama verklaarde: "Winstgevende bedrijven zoals Costco zien hogere lonen als een slimme manier om de productiviteit te verhogen en overzetting te minderen. Wij zouden dat allemaal moeten doen." 

Costco zet zich duidelijk in voor een goede behandeling van zijn werknemers, zeker in vergelijking met haar belangrijkste concurrenten. Toch is het bedrijf er tegelijkertijd in geslaagd om haar klanten te belonen met de laagste prijzen in de retail-industrie en levert tegelijkertijd een gestage koersstijging voor haar beleggers. Laten we bekijken wat Costco doet voor al zijn belanghebbenden.

Een droom voor de lange-termijnbelegger 
Costco heeft een van de laagste winstmarges onder de grote Amerikaanse bedrijven. In belastingjaar 2013 had Costco een startmarge van 3% en een eindmarge van 1,9%. Costco heeft echter een zeer efficiënt businessmodel dat het mogelijk maakt om een constant hoog rendement op geïnvesteerd vermogen te genereren.

Costco groeit daarbij veel sneller dan andere grotere warenhuizen. Consumenten blijven massaal naar de winkels gaan om te profiteren van de toonaangevende prijzen en het bedrijf heeft veelbelovende mogelijkheden om wereldwijd te groeien. Als gevolg hiervan zijn aandelen van Costco meer dan verdrievoudigd in de laatste 10 jaar. 

Zolang Costco elk jaar een stabiele omzetgroei met hoge groeicijfers behoudt, zou de voorraad weer verdrievoudigen in de komende tien jaar, zelfs als de winstmarges op het huidige niveau blijven. Daarom kunnen beleggers zeer tevreden zijn met de prestaties Costco. 

De beste werkgever onder de warenhuizen
Costco is onder de warenhuizen de onbetwiste leider in lonen. Een van de belangrijkste redenen waarom Costco een positieve vermelding van president Obama kreeg, is omdat het bedrijf een gemiddeld loon van bijna 21 dollar biedt. Dat is meer dan het dubbele van het gemiddelde loon in deze sector.

Naast het hoge salaris heeft Costco ook andere grote voordelen. Ongeveer 88% van de Costco-medewerkers hebben een door het bedrijf gesponsorde ziekte-kostenverzekering en werknemers betalen minder dan 10% van de totale kosten van gezondheidspremies. 

De hoge beoordeling van Costco op de banensite Glassdoor bewijst de goede arbeidsverhoudingen. Het krijgt een gemiddelde van 3,9 sterren (van de 5) berekend over meer dan 1.000 werknemers van Glassdoor. De CEO Craig Jelinek ontvangt een positieve beoordeling van 92%. Medewerkers loven het loon en de gegeven voordelen en velen waarderen ook de carrièremogelijkheden bij Costco. 

Het aanbieden van geweldige deals voor (welvarende) consumenten 
Costco-klanten houden bijna net zoveel van de keten als de werknemers. Costco heeft een beleid met zeer lage verkoopmarges: op zijn hoogst 14% of 15%. In het belastingjaar 2013 was Costco's brutomarge – die de "gemiddelde" verkoopmarge benadert - slechts 10,6%. 

Costco geeft haar klanten dus toegang tot prijzen die niet veel hoger zijn dan de inkoopkosten. Er zit echter een addertje onder het gras: omdat Costco items verkoopt in grote hoeveelheden, overkopen sommige mensen zich en geven ze dus te veel uit. Dit is een bijzonder groot probleem met verse voedingsmiddelen, zodat je je spaargeld uiteindelijk (letterlijk) kan weggooien als de overige voeding bederft. 

Costco's klanttevredenheid is zichtbaar in het grote aantal lidmaatschappen die worden vernieuwd. In de VS en Canada (Costco's grootste en meest volgroeide supermarkten) vernieuwt ongeveer 90% van Costco's leden elk jaar. Costco verhoogde eind 2011 haar lidmaatschap van 50 dollar naar 55 dollar en de meeste leden hadden geen moeite om extra te betalen. 

Dankzij Costco besparen veel klanten geld, maar het is belangrijk om te onderkennen dat Costco een exclusieve club is. Veel Amerikaanse consumenten kunnen zich geen 55 dollar per jaar veroorloven om het privilege te hebben om daar te winkelen. Het gemiddelde inkomen van de Costco-klanten is $ 96.000, bijna het dubbele van Amerika's mediaan inkomen.

Costco en de wereld 
Costco wil ook goeddoen aan de rest van de wereld door middel van haar bedrijfsvoering. Vanaf 2013 heeft Costco de op twee na grootste capaciteit onder Amerikaanse bedrijven om zonne-energie op te wekken, waarbij hij alleen de veel grotere rivaal Wal-Mart achter zich laat. Costco heeft zich in de afgelopen jaren ook bezig gehouden met duurzame visserij en is het gestopt met de verkoop van een aantal bedreigde vissoorten. 

Dit wil niet zeggen dat Costco perfect is. Zoals elke megaonderneming heeft Costco ook een aantal aanvaringen met activisten en overheidsreguleringen gehad. Recentelijk kreeg het bedrijf een boete voor het niet tijdig repareren van lekkende koeleenheden, waardoor schadelijke broeikasgassen konden ontsnappen. 
Publicatiedatum: