Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“buitenlandse klant positief over de nieuwe Gold-variëteit”

Kiwihandel Zespri ziet enorm potentieel in Aziatische markt

Zespri zit op ongeveer driekwart van de marketingsperiode van de kiwi-oogst van dit seizoen. Volgens Simon Limmer, de algemene manager voor telers- en overheidsrelaties en general manager-China voor Zespri, gaat dit echt goed. "Alle markten zien er echt goed uit; de sterkste groei dit jaar komt van de Chinese markt. Die groei is fantastisch. Japan is opnieuw de hoeksteen gebleken van onze markt. We hebben gemerkt, dat de klant over de grens de nieuwe Gold-variëteit goed ontvangt. Dat was natuurlijk ons doel", legt Simon Limmer uit.


Lewis Pan, Zespri's manager in China met Simon Limmer - COO, Oliver Broad - Communicatie Manager en Peter M'Bride - voorzitter.

De nieuwe SunGold-variëteit was een enorme hit in Azië: zowel de kleur, alsook de zoete smaak spreken de klant aan. In Europa reageren ze ook positief op de nieuwe Gold-variëteit. "Wij zijn erg verrast over de potentiële groei ervan. De smaak ervan spreekt zowel de Europeaan alsook de Aziaat erg aan, maar de groene soort scoort ook erg goed op alle markten. We richten ons immers zeer op smaak en kwaliteit."

In 2011 decimeerde Psa 70% van de NieuwZeelandse goudkiwiproductie. Op dat tijdstip had Zespri een 70 % groen voor goud-ratio. De bulk van de 30 miljoen trays van de goudkiwiproductie ging verloren met slechts 11 miljoen trays dat jaar geproduceerd, volgens Limmer. Zespri is terug bij 20 miljoen trays in 2014 en het groeiherstel ontwikkelt zich erg goed. 

"In de toekomst hebben we een 50-50-balans tussen groen en goud. Misschien kost het 3-4 jaar om dat te halen, maar het herstel gaat heel snel. Naar ons idee is een goed evenwicht het goede doel om te bereiken. De goudvariëteit heeft de laatste 10 jaar zeker heel wat geld opgeleverd voor de telers en dat moet de komende jaren vooral zo blijven."
40 % van Zespri's totale telersbestand kweekte goudkiwi's in 2010. Nu is dat 60 %, een substantiële verschuiving. Limmer legt uit, dat een uitgebalanceerd productenaanbod belangrijk is, zowel voor de fruittelers, alsook voor de groothandel. Voor alle twee is het verminderen van de commerciële risico's van belang.

Een voorraad van 12 maanden is een van de hoofdstrategieën voor Zespri. "We zijn redelijk goed gevestigd in Italië, Frankrijk, Japan en Korea. Ze hadden allemaal hun eigen handel met Psa en gaan door het herstelproces heen, maar we zijn erg verbaasd over die landen als mogelijke voorraadgebieden. China levert nu rond de helft van de totale wereldkiwiproductie, ongeveer 1.3 miljoen ton, die binnen China geconsumeerd wordt. Het is alleen een kwestie van tijd alvorens kwaliteits-standaarden en de managementpraktijk verbeteren en variëteiten op de voorgrond treden voor het een gewilder product wordt voor de Chinese markt en mogelijkerwijs ook buiten de Chinese grenzen. Dat is vooral onze focus. We werken eraan om te zien, wat het voor ons in de toekomst kan betekenen. misschien is dat al binnen enkele jaren."

Volgens Limmer ziet Zespri uit naar gelegenheden om te groeien, vooral met toenemende goudvolumes. Hij verwacht, dat het zo verrassende China veel aandacht van Zespri gaat vragen. Hoewel al de afzetmarkten van Zespri heel sterk groeien en dat de komende paar jaar wel zullen blijven doen, groeit Zuid-Amerika ook, vooral Brazilië. Daar is een enorm potentieel en de kiwi is geschikt voor deze markt.

Het zuidoosten van Azië is ook een groeimarkt, waar Zespri goede groeikansen ziet bijna vanaf de grond. India heeft grote mogelijkheden, gegeven het bevolkings-aantal, moeilijke logistiek, infrastructuur en de retailmarkt. Zespri levert nu kleine hoeveelheden op de commerciële markt en dat werkt goed volgens Limmer. "Er zijn een heleboel verrassend grote plaatsen met potentieel. We zijn gereed voor de komende paar jaar van sterke groei en het investeren gaat door."

Publicatiedatum: