Belgische perentelers introduceren nationale perenverkoopdagen
Nog voor de officiële lancering van de campagne hebben ruim 50 fruitbedrijven uit alle Vlaamse provincies zich achter de campagne 'Snoep zelfstandig, EET MEER PEER!' geschaard. Zij krijgen kosteloos nuttige marketingadviezen om de directe verkoop aan consumenten te stimuleren.
De actie kan ook op sympathie rekenen van zowel landbouwgerelateerde als niet-agrarische organisaties. Onder andere Agora Group, Algemeen Boerensyndicaat, Boerenbond en VLAM helpen meer ruchtbaarheid te geven aan de bewustmakingscampagne.
Nationale perenverkoopdagen
"In ons land worden jaarlijks slechts twee kilo peren per persoon gegeten. Dat is relatief weinig want in Spanje bijvoorbeeld is dat het tienvoudige. Er is dus nog heel wat marge. Net daarom lanceren we de nationale perenverkoopdagen", zegt Marc Pairon, initiatiefnemer van de campagne. "De campagne is niet gericht tegen de veilingen of supermarkten maar wil bijdragen tot meer consumptie van land- en tuinbouwproducten uit eigen land. De peer wordt bij deze als symbool gebruikt. Laten wij echter niet vergeten dat er tal van andere producten zijn - varkensvlees, appels, tomaten, paprika's… - die eveneens te lijden hebben onder de Russische boycotmaatregel."
Hij voegt eraan toe: "Met behulp van een eenvoudige en efficiënte marketingcampagne is het voor veel Belgische fruitkwekers niet zo moeilijk om een aantrekkelijke thuisverkoop op te starten of de huidige directe verkoop aan particulieren te verveelvoudigen. In de praktijk blijkt trouwens dat onze telers op heel wat sympathie van de bevolking kunnen rekenen."
www.eetmeerpeer.be