Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Huismerkenklant is niet trouw aan supermarkt

Hoewel consumenten vaker producten van private labels kopen, maakt hen dat niet loyaler aan hun primaire supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van supermarkt-onderzoeksbureau GfK. Voor supermarktformules is het de uitdaging om klanten via het private label aan zich te binden. Dat kan door de huismerken te laden vanuit hun formulemerk en te positioneren als producten, die wezenlijk verschillen van andere huismerken.

Het marktaandeel van huismerken van supermarkten inclusief Aldi en Lidl bedroeg in 2003 46%. Gemiddeld spendeert een huishouden bijna twee derde van een super-markteuro bij zijn belangrijkste supermarkt.

Huishoudens die 0 tot 10% van hun supermarkteuro aan artikelen van een private label besteden, zijn gemiddeld voor 69% trouw aan hun primaire super. Daarmee is deze groep trouwer aan hun favoriete supermarkt dan gemiddeld.
Huishoudens die meer dan de helft van hun budget uitgeven aan huismerken zijn voor 64% loyaal aan hun primaire supermarkt. Dat deze groep minder trouw is aan zijn belangrijkste super komt volgens Gfk doordat consumenten die vaak voor producten met een private label kiezen prijsgevoelig zijn. Ze kiezen door onder meer prijspromoties sneller voor andere supermarkten om daar huismerkartikelen aan te schaffen.


Bron: RetailTrends
Publicatiedatum: