Bij strategisch belangrijke producten als kerstbomen en orchideeën heeft de Zwitserse supermarktketen Migros voorkeur voor directe samenwerking met kwekers. "Zo kunnen we onze kwaliteitseisen direct bij de producent neerleggen en kunnen we leren van de knowhow en de ontwikkelingspotentie van de kwekers," zegt Urs Peter Naef, woordvoerder van Migros.
Ketenregie
Omdat supermarktketen Albert Heijn alle bloemen en planten onder het AH-merk verkoopt - veelal met kwaliteits- of houdbaarheidsgaranties - wil het bedrijf alleen met de beste kwekers werken. Joost Brockhoff, senior category manager bloemen en planten bij Ahold: "Om onze garanties naar de consument waar te kunnen maken, zijn inzicht en regie in de hele keten noodzakelijk. We wisselen we ook veel gegevens uit. Zo weten kwekers wekelijks welke hoeveelheden we van hen verwachten en koppelen we de verkoopresultaten van hun producten naar hen terug."Co-creëren
Bij bouwmarkt Praxis noemt men de directe samenwerking met de bron 'co-creeren'. Vanuit klant- en marktonderzoek ontwikkelt de bouwmarktketen samen met haar groenproducenten en de tussenhandel een assortiment dat aansluit bij de wensen van de klant. Het levert meer omzet, unieke producten, hogere kwaliteit en minder kosten op. Vooral bij perkgoed en kerstbomen heeft het CO-creëren tot successen geleid.Uniforme uitstraling
TUincentrumketen Ranzijn doet voor 85% direct zaken met kwekers van pot- en tuinplanten. "Een uniforme uitstraling op de tafels is voor ons erg belangrijk", zegt Jeroen Schilder, senior category manager green. "We moeten dus goede afspraken kunnen maken over continuïteit van levering. We kunnen niet tijdelijk aanvullen met aanbod van een collega-kweker. Dat maakt de tafels rommelig."Bron: Boomkwekerij