Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkten, bouwmarkten en tuincentra kopen graag bij de bron in

Of het nu simpelweg gaat om afspraken omtrent prijzen, volumes en kwaliteit of om maatwerkconcepten, Supermarkten, bouwmarkten en tuincentra vullen die zekerheden bij voorkeur in direct contact met de producenten in. Het gaat daarbij om maatwerk om invulling te geven aan de wensen van de specifieke doelgroep tegen de achtergrond van hun eigen marktfilosofie.

Bij strategisch belangrijke producten als kerstbomen en orchideeën heeft de Zwitserse supermarktketen Migros voorkeur voor directe samenwerking met kwekers. "Zo kunnen we onze kwaliteitseisen direct bij de producent neerleggen en kunnen we leren van de knowhow en de ontwikkelingspotentie van de kwekers," zegt Urs Peter Naef, woordvoerder van Migros.

Ketenregie

Omdat supermarktketen Albert Heijn alle bloemen en planten onder het AH-merk verkoopt - veelal met kwaliteits- of houdbaarheidsgaranties - wil het bedrijf alleen met de beste kwekers werken. Joost Brockhoff, senior category manager bloemen en planten bij Ahold: "Om onze garanties naar de consument waar te kunnen maken, zijn inzicht en regie in de hele keten noodzakelijk. We wisselen we ook veel gegevens uit. Zo weten kwekers wekelijks welke hoeveelheden we van hen verwachten en koppelen we de verkoopresultaten van hun producten naar hen terug."

Co-creëren

Bij bouwmarkt Praxis noemt men de directe samenwerking met de bron 'co-creeren'. Vanuit klant- en marktonderzoek ontwikkelt de bouwmarktketen samen met haar groenproducenten en de tussenhandel een assortiment dat aansluit bij de wensen van de klant. Het levert meer omzet, unieke producten, hogere kwaliteit en minder kosten op. Vooral bij perkgoed en kerstbomen heeft het CO-creëren tot successen geleid.

Uniforme uitstraling

TUincentrumketen Ranzijn doet voor 85% direct zaken met kwekers van pot- en tuinplanten. "Een uniforme uitstraling op de tafels is voor ons erg belangrijk", zegt Jeroen Schilder, senior category manager green. "We moeten dus goede afspraken kunnen maken over continuïteit van levering. We kunnen niet tijdelijk aanvullen met aanbod van een collega-kweker. Dat maakt de tafels rommelig."


Bron: Boomkwekerij
Publicatiedatum: