Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Walter Willems: "Buitenlandse expansie grootste uitdaging"

Service2Fruit wil naar marktaandeel van 5-10% in belangrijkste productielanden

Tholen - Medio 2011 ging het digitale handelsplatform Service2Fruit van start. In het beginjaar werd 25 miljoen kg fruit verhandeld, het jaar erop 35 miljoen kilo en dit jaar hoopt de "geautomatiseerde commissionair" uit te komen rond de 50 miljoen kilo. De grootste uitdaging is volgens directeur Walter Willems de buitenlandse expansie. Inmiddels heeft Service2Fruit al vestigingen in Nederland, België en Polen en wordt er gekeken of er aan het eind van het jaar een vestiging in Hongarije kan worden geopend. "Uiteindelijk streven we naar een marktaandeel van vijf tot tien procent in elke belangrijk hardfruitproductieland."

Commissie
Het handelsplatform is transparant over het bedrijfsmodel. Op het moment dat een koper zich aandient, maakt hij het geld over naar een veilige rekening bij Service2Trust. Pas als het fruit is geleverd en de transactie is afgehandeld, wordt de verkopende partij betaald. Service2Fruit ontvangt vervolgens commissie over elke kilo geleverd product. Bij vers hardfruit is dit één cent voor koper en verkoper. Bij schilfruit een halve cent en bij industriefruit 0,25 cent. "We zijn geen handelaar, maar een onafhankelijke moderator en kopen zelf niks. Gebruikers bemiddelen zelf met behulp van ons platform. Wij doen ons best om een deal rond te krijgen, want dan zijn koper en verkoper ook tevreden. Mochten zich toch discussies voordoen, dan leveren wij daarnaast een bemiddelende rol. Onze ervaring is wel dat partijen dit zelf op een volwassen manier oplossen", zegt Walter.



Na de start in 2011 heeft Service2Fruit zowel jaren meegemaakt waarin het fruit duur als goedkoop werd betaald. "Vorig jaar was het voor de verkopende partijen het moeilijkst. Over het algemeen ligt bij een dure markt de focus op de verkopers en bij lage prijzen het accent op de kopers. Je ziet dat er, zeker bij de verkopende partijen, nog wel eens een soort van angst bestaat, al wordt dit wel steeds minder. De kopers zijn over het algemeen wel klaar voor de handel online. De meeste argwaan ten opzichte van ons bestaat bij partijen die geen toegevoegde waarde leveren. Handelaren die opereren als dienstverlener richting de klanten in de markt, hebben geen probleem met ons. Verschillende supermarktleveranciers gebruiken ons als voorkeur-inkoopkanaal. Levert de handelaar geen toegevoegde waarde, dan zie je dat afnemers rechtstreeks bij ons op de site komen."

Aandeel 5/10%
Willems is weliswaar tevreden over de afgelopen jaren, maar wil niet op zijn lauweren rusten. "We zijn voortvarend bezig, maar vinden onszelf nog een kleine speler in de markt. Nu komt 70% van ons verhandelde volume nog uit Nederland en 25% uit België. We willen naar een aandeel toe, waarbij we 5 tot 10% van de markt kunnen pakken in de toonaangevende productielanden. Als we dat in een land als Polen weten te realiseren, dan praat je over hele andere volumes. We zien ook dat de Oost-Europese landen er klaar voor zijn en het goed oppakken, zij het voorzichtig aan. De uitbreiding naar het buitenland vormt de grootste uitdaging. Je hebt te maken met cultuurverschillen en het vergt een behoorlijke investering. Maar over het algemeen zit er niet zoveel verschil in de manier van denken en doen tussen de aanbieders en kopers in de verschillende landen, dan je op het eerste gezicht zou denken."


Walter Willems

Hoewel er uit meerdere sectoren belangstelling is voor het concept van Service2Fruit blijft het handelsplatform de agrarische sector trouw. "Dit jaar hebben we ook steen- en zachtfruit verhandeld, maar de focus ligt op hardfruit. Voordat we in nieuwe productgroepen stappen, willen we eerst wat meer body hebben", zegt Walter. "Momenteel zitten we niet in het zwaartepunt van de handel en worden er nauwelijks posities ingenomen. Toch zitten we nog rond de tien tot twintig veilingen per dag. De Russische boycot heeft voor ons nog geen nadelige gevolgen. Sterker nog, we denken dat het ons in de kaart speelt. De volumes blijven komen en veel mensen zijn toch eerder genegen tot het kiezen voor andere markten of nieuwe initiatieven."

Voor meer informatie:
Walter Willems
Service2Fruit
De Ooyen 15A
4191PB Geldermalsen
Tel: +31 885 321 300
Fax: +31 885 321 399
walter.willems@service2fruit.nl
www.service2fruit.com