Door heel Groot-Brittannië zijn discounters zoals Aldi en Lidl in opkomst als grote rivalen van de traditionele supermarkten. In het eerste kwartaal van 2014 meldde Aldi een recordgroei van 35,3% en nam zijn marktaandeel toe van 3,4% naar 4,6%. In juni liet de Duitse discounter weten zijn aantal winkels door het hele land de komende zeven jaar te willen verdubbelen tot een totaal van 1.000. Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrisons hebben hun winst zien dalen, doordat steeds meer families overstappen op de goedkopere producten van Aldi.
Toch is het nog niet zeker of Aldi zijn plannen door zal zetten en een bouwaanvraag in zal dienen. Een woordvoerder van Suffolk Coastal zei niets te weten over lopende aanvragen voor het gebied.
Als Aldi een nieuwe winkel in Martlesham Heath opent, zou deze directe concurrentie van Tesco en Marks and Spencer Simply Food outlet krijgen. De omzet van Tesco daalde in het eerste kwartaal met 3% en het marktaandeel nam af van 29,7% tot 28,2%. M&S meldt dat de voedselomzet, die meer dan de helft van de totale omzet vertegenwoordigt, in de drie maanden voor 28 juni met 4,2% steeg.