Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marketing en teelt watermeloen moeilijker

Zaadveredelingsbedrijven zijn non-stop bezig om de kwaliteit van watermeloen-variëteiten te verbeteren om aan te sluiten bij klantenwensen. Commerciële trends in de verkoop van watermeloenen hebben geleid tot kleinere meloenformaten voor singles en kleine(re)gezinnen. De duidelijkste verandering is die naar het koelkasttype.

Watermeloentelers houden rekening met markteisen van de scheepvaart, retailers en consumenten in de ontwikkeling van nieuwe variëteiten. Verschillende markten vragen om een aparte aanpak. Bijvoorbeeld vanwege de vraag naar klein(er) fruit in het noorden van de VS. Daar werden cultivars uit Azië voorzien van bestaand (ziekte)kiem- en/of bacterieplasma en kleinere meloenen werden geïntroduceerd. Voorwaar geen kleine taak, omdat een geschatte 25 genen het formaat van watermeloenen controleren.

Formaatcategorieën zijn: mini (< 4 kg), klein (5,5 - 8 kg), medium (8-11 kg), groot (11-14 kg), en reus (>30 kg). De scheepvaart in de VS werkt ook met gewichtscategorieën: 8 -11 kg voor zaadvormend en 6,5-8 kg voor standaard zaadloos.

Oude rassen neigen ernaar om groter te zijn, vergeleken met huidige cultivars. Alle watermeloenen worden met de hand geoogst. Minder en groter fruit behandelen is meer werk(kosten)efficiënt. Bovendien: het verschepen van groter fruit laat toe om meer gewicht per unit te vervoeren.

Bron: lubbockonline.com

Publicatiedatum: