Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wim van der Burgh:

"Rainbow International meer en meer ‘one-stop-shopping’ leverancier"

Tholen - In een aantal jaar tijd is er bij Rainbow International het nodige veranderd in positieve zin. Hoewel het team qua aantal hetzelfde is gebleven, zijn er veel nieuwe gezichten bijgekomen. Daarnaast stapte de exporteur in de vollegrondsgroenten en recentelijk werd mondeling overeenstemming bereikt tot het verkopen van Rainbow International aan Harvest House. "Het is een groot voordeel dat je direct vanuit de telers-coöperatie de marketing kan verzorgen richting de retail en dat je samen met de teler naar de eindklant kan gaan. Daarnaast blijft bij het commerciële spel met de eindklant belangrijk dat de handelaar de deals sluit. Een supermarkt weet bijvoorbeeld dat een teler van zijn handel af moet en daarom is de teler zwakker in zijn onderhandelingspositie. Hier zit een duidelijk belang van de handel", vertelt Managing Director Trading Wim van der Burgh.


Wim van der Burgh en Lex Ophorst

Harvest House
De telers waarmee Rainbow International intensief samenwerkt zijn verenigd in de coöperatie Harvest House. Naast Rainbow International hebben ook TNI en Global Green Team een directe link met deze vruchtgroentencoöperatie. "We vullen elkaar als internationals prima aan, maar zijn drie aparte bedrijven die onafhankelijk van elkaar opereren. TNI richt zich voor 99% op retail. Global Green Team richt zich op de daghandel, hoofdzakelijk naar verre bestemmingen als de VS, Canada en het Midden-Oosten en Rainbow International exporteert naar een dertigtal landen in geheel Europa en Rusland. De segmentverdeling binnen Rainbow International is 60% daghandel, 25% retail en 15% catering/snijderijen.

"Ondanks dat Harvest House nu ons moederbedrijf is, moeten wij gewoon inkopen tegen marktconforme prijzen bij Harvest House. Als één van onze concurrenten iets meer kan betalen, dan zal de handel daar naartoe gaan en vissen wij achter het net. Anderzijds zijn ook wij geheel vrij om elders in te kopen. Ik vind dat een gezonde ontwikkeling", zegt Wim. "Ik verwacht dat de komende jaren meer telers zich bij Harvest House zullen aansluiten, want het is gewoon een sterk concept. De coöperatie is van de telers en transparantie is het sleutelwoord. Daarnaast focust Harvest House zich niet alleen op een goede uitbetaalprijs, maar realiseert de coöperatie ook een meerwaarde door middel van fust, verpakken en rendementen uit de internationals. Wij kopen als Rainbow International in het Holland seizoen zo'n 60% van ons volume in bij Harvest House en op jaarbasis zal het gemiddeld 35-40% zijn."



Vollegrondsgroenten
Nog altijd vormen de kasgroenten de hoofdmoot binnen de verkoop van Rainbow International, waar paprika's het leeuwendeel vormt. Maar het percentage van kasgroenten op het totaalplaatje slinkt wel. Dat komt met name door de start in de vollegrondsgroenten, waar Sales Manager Lex Ophorst de leiding over heeft. IJsbergsla, bloemkool, prei, broccoli, slasoorten en uien worden onder het eigen merk Crown Jewel verpakt en ook peen en kool vallen onder het productgamma. "We hebben zo'n twee jaar geleden een goede start gemaakt in de vollegrondsgroenten met eigen telers en directe inkoop bij de bron. Ook vanuit Spanje en Italië hebben we al verschillende directe lijnen met vollegrondsproducten gestart die een mooi vervolg gaan krijgen. Tevens zijn we sinds een jaar gestart met directe import van zoete aardappelen uit de VS", vertelt Lex."

"Daarnaast - en dat weten veel mensen niet - vermarkten we jaarlijks nog een aardig volume fruit. We hebben hiermee geen directe lijnen in bijvoorbeeld Zuid Afrika of Zuid Amerika, maar kopen het fruit direct in bij geselecteerde bedrijven in Nederland waar we intensief mee samenwerken. Voor ons is het fruit een service product om onze mix klanten te bedienen. Zij zien ons als 'one-stop-shopping' leverancier, iets waar wij ons meer en meer op aan het focussen zijn. Toch is het fruit binnen Rainbow International zo'n 10% van de totale omzet."

Daghandel
Rainbow International exporteert naar afnemers in zo'n dertig verschillende landen. Vanouds was het bedrijf al sterk op de Engelse en Scandinavische markt en de laatste jaren is daar de export naar Rusland en Zuid- en Oost-Europa bijgekomen. "Alhoewel de retailers steeds groter worden ben ik van mening, in tegenstelling tot sommige andere mensen, dat de traditionele daghandel altijd zal blijven bestaan. Wel zul je, nog meer dan vroeger, op je hoede moeten zijn. Je moet je niet blind staren om zoveel mogelijk colli door de loods te jagen, niet leveren voor elke prijs en vooral zorgen dat je je centjes binnenkrijgt."

Russische boycot
Op het moment dat de Russische boycot vorige maand werd afgekondigd waren Wim en Lex net op klantbezoek in Rusland. "Die bewuste donderdag zaten we in de taxi toen het bekend werd gemaakt. Vanaf dat moment was het continu bellen met collega-handelaren wat zij met de handel deden en wat de reacties van de klanten waren. Er was nog veel onduidelijkheid toen het bekendgemaakt werd. Wij hadden op dat moment zes auto's onderweg naar Rusland. Eén daarvan had net geluk en mocht de grens nog passeren. De vijf andere auto's zijn retour naar Nederland gekomen. De handel is toen door onze keurmeesters kwalitatief gecontroleerd en indien nodig opnieuw gesorteerd en verpakt. De kosten hiervoor werden grotendeels gedekt doordat de prijzen de dagen erop stegen. Dus voor ons als Rainbow International waren de gevolgen van de boycot niet zo groot." Wel maakt hij zich zorgen over de stroom Israëlische paprika's. "Vorig jaar ging het gros van de Israël-paprika's al naar Rusland en ik verwacht dat dit nu nog voor een groter volume zal gelden. Poetin is duidelijk de banden met landen als Israël en Noord Afrika aan het aanhalen. Ik hoop het niet, maar ik verwacht dat Poetin zich gewoon aan de aangekondigde boycottermijn zal houden. Die man heeft nog nooit zwakke knieën getoond."



Wim ziet de toekomst van de exportonderneming met vertrouwen tegemoet. "Met dit team willen we Rainbow International naar een hoger plan tillen. Daarbij maken we gebruik van de uitstekende faciliteiten van Rainbow Kleinpak die in staat is vrijwel iedere verpakking aan te bieden die de klant wenst. We beschikken over een efficiënt pand op een goede locatie en in samenwerking met Harvest House zijn we dan ook volop klaar voor de toekomst. De grootste uitdaging is om te groeien met vollegrondsgroenten zonder verlies van het kasgroenten- en fruitpakket. Verder willen we onze bestaande klanten zo goed mogelijk blijven bedienen en waar mogelijk het klantenbestand nog verder uitbouwen. Wij zijn er klaar voor!"

Voor meer informatie:
Wim van der Burgh
Rainbow International BV
Poortcamp 9
2678 PT De Lier
T. +31 174 52 41 18
F. +31 174 52 41 19
E. wimvdburgh@rainbowgrowers.nl
I. www.rainbowgrowers.nl