Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Visie Jan Prinsen over groei pitloze druiven en nieuwe pitloze rassen

Veel verschuivingen in Italiaans druivenland

Tholen - Jan Prinsen bezocht onlangs de druivenstreek in Italië en vroeg zich af of de pitloze druiven de strijd zouden winnen van de smaakvolle Italiaanse druiven met pit zoals de Italia. Daarnaast onderzocht hij welke verschuivingen er in Italië aan de gang zijn op het gebied omschakeling van druiven met pit naar pitloos.

Klik hier voor de fotoreportage

Consument moet kans krijgen

Prinsen constateerde dat een deel fruitspecialisten namelijk geen Italia druiven in verkoop hadden. "De reden daarvan is dat hun klanten een voorkeur hebben voor druiven zonder pit. Ook kwam ik erachter dat de Albert Heijn in België geen druiven met pit in de schappen hebben." Hij adviseert om ze toch beide blijven verkopen. "Op het gebied van smaak gaat er nog altijd niets boven de lekkere fijne muscaat-smaak van de Italia-druiven. Consumenten moeten de kans krijgen om beide soorten te leren kennen en eten. Waarschijnlijk zal dan het verbruik ook gaan stijgen in Nederland en België." Toch kun je een ontwikkeling niet tegenhouden. "Ook de vaststelling dat bepaalde supermarkten geen druiven met pit verkopen zal deze evolutie versnellen."



Omschakeling bij telers
Om de kant van Italië te bekijken kreeg Jan, dankzij agent Angelo Savino, de kans om de plantages te bezoeken van de firma Di Donna uit Rutigliano, een specialist in pitloze druiven. "Dit familiebedrijf met een lange historiek in druiven is één van de voorlopers geweest in de ontwikkeling van pitloze druiven. Hun bedrijf heeft praktisch de volledige omschakeling gemaakt naar pitloze druiven. We konden samen met hun verantwoordelijke mevrouw Angela Jorio hun prachtige plantage bezoeken in San Vito dei Normanni nabij Brindisi. Deze plantage had een areaal van meer dan 90 hectare pitloze druiven met diverse rassen."

Sterke vooruitgang

"Een achttal rassen zijn reeds volop klaar en komen dus reeds in verkoop. Daarnaast was ben druk bezig met nieuwe variëteiten. We konden ook verschillende soorten proeven en ik was verrast door de goede smaak. Het is voor mij duidelijk dat de pitloze druiven een sterke vooruitgang aan het maken zijn op op dat gebied."

De plantage zelf was prachtig onderhouden en we zagen ook al het werk dat nodig is om kwaliteit te kunnen brengen op de markt. De druiventrossen moeten regelmatig intensief verzorgd worden, het vraagt veel aandacht en tijd." Het familiebedrijf test in totaal 30 nieuwe variëteiten en wil dus in de toekomst verder uitbreiden op het gebied van pitloze druiven. "De komende jaren verwacht men de pitloze druiven meer en meer per tros te verkopen, wat de evolutie nog zal versnellen. Met de Crimpson is dit vandaag al het geval volgens mij. Het verpakken van de druiven gebeurde niet op het veld, maar in het pakstation in Rutigliano. Ongeveer 90% wordt dan verpakt in plastic bakjes van 500 gram."






Di Donna verpakt

Nieuwe rassen
Zijn conclusie is: "We merken toch wel een sterke groei binnen Europa in de pitloze druiven. Dit is niet nieuw, maar de komende jaren krijgen we ook verkoop in bulk, iets dat tot nu toe moeilijk was omdat de pitloze te weinig steelvast waren. Ik heb bij verschillende telers rassen gezien die ik nog nooit eerder zag van vorm en kleur. Ik zag acht variëteiten pitloze druiven. Het is volgens ons de hoogste tijd dat alle pitloze druiven onder hun eigen naam verkocht worden, want er zijn enorme smaakverschillen tussen de soorten. Het was echt leerrijk om deze verandering en evolutie in productie van pitloze druiven te zien."

Hij besluit: "Misschien moeten we volgend jaar eens met een groep AGF'ers ter plaatse gaan kijken. Ik wil de gids zijn als er interesse is. Indien meer info gewenst als lezer dan kunt u altijd met ons contact nemen. Geniet ook even we even de foto's die we er konden en mochten nemen."

Klik hier voor de fotoreportage

Jan prinsen
www.belgianfreshfoodinstitute.be
belgian.fresh.food.institute@gmail.com