Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maiden call

Koelreus uit Zuid-Amerika voor het eerst in Rotterdam

Donderdag 4 september arriveerde de Cap San Lorenzo van rederij Hamburg Süd voor de eerste keer in de haven van Rotterdam. Op de Euromax Terminal ontving de kapitein, in aanwezigheid van president-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam, het traditionele havenschildje dat hoort bij een 'maiden call'.



De Cap San Lorenzo is het vierde containerschip in een serie van zes nieuwbouwschepen voor de rederij. Het schip, 333 meter lang en 48 meter breed, heeft een capaciteit van 9.600 TEU. Met de 2.100 aansluitingen voor koelcontainers is het schip, samen met de zusterschepen, het grootste containerschip voor deze containers in de wereld. Het transport van gekoelde goederen zoals vers fruit, groente, vlees en vis is een van de belangrijkste speerpunten in het beleid van Hamburg Süd.

Rotterdam Coolport
Het schip vaart in lijndienst tussen de oostkust van Zuid-Amerika en Noordwest Europa. De dienst heeft, evenals de meeste andere Zuid-Amerika dienst Rotterdam als eerste loshaven. Zo kan de dure en soms ook bederfelijke lading sneller bij de afnemers in het achterland zijn. Daarnaast is er een grote concentratie van voedselverwerkende industrie in Nederland, dus dicht bij de haven.

Andersom exporteert Nederland ook weer veel voedingsmiddelen (kaas, babymelk, uien, bloembollen etc.) in koelcontainers. Mede door deze 'balans' is Rotterdam de ideale haven voor geconditioneerde lading. Dit komt ook tot uitdrukking in het enorme aantal aansluitingen voor koelcontainers op de terminals. Met de start van de RWG en APMT terminals op Maasvlakte 2 komen er meerdere duizenden aansluitingen bij.

Bron: Port of Rotterdam
Publicatiedatum: