Duitsland dumpt McDonalds’ uit voedselprogramma in scholen
Nu, na herhaaldelijke protesten van zowel ouders als experten, heeft de German Consumer Protection Foundation uiteindelijk haar samenwerking met de Amerikaanse keten beëindigd. Dat liet het voedselagentschap uit Berlijn –een onafhankelijke non-profit organisatie die de voedselindustrie reguleert- zonet aangekondigd.
Zo'n 37.000 mensen hadden reeds een petitie getekend om de aanwezigheid van McDonalds' uit de scholen te bannen. McDonalds' omschreef zichzelf als "een contributie, als een verantwoordelijk bedrijf in de voedselindustrie voor de maatschappij' toen het vorig jaar zogenaamd gezond voedseladvies aanbood aan de kinderen.
Het nieuws viel niet in de smaak bij het hoofdkantoor van McDonalds', vertelde een woordvoerder aan de Suddeutsche Zeitung. "We zijn extreem geïrriteerd dat we uit het programma zijn gehaald alsook de manier waarop het gebeurde. Er werden geen duidelijke redenen gegeven over de afwijzing en er was geen ruimte voor enige persoonlijke discussie," zei de woordvoerder, die tevens benadrukte dat McDonalds' door de consumenten maatschappij zelf werd uitgenodigd voor een deelname aan het programma.
De voedselinspectie beschouwt de uitsluiting van de fastfood keten juist als een eerste belangrijke stap in een reeks van stappen die zouden moeten worden ondernomen. "Scholen moeten vrij zijn van enige commerciële interesses," zegt voedselinspectie expert Oliver Huizinga.
The protesten gingen zelfs voorbij McDonalds' door alle privé firma's die deel waren van de "Bundnis fur Verbraucherbilding" (Vereniging voor Consumenten Educatie) programma. Tot de voedselindustrie behoren o.a. Metro, Edeka, Rewe en Tchibo. Andere bedrijven die deel uitmaakten van de vereniging waren o.a. Teleko;, Commerzbank en de ING-Diba bank.