Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Kristien Van Essche, 't Hoogveld: "Consument ligt er niet wakker van"

Appeltelers vrezen moeilijk jaar

Tholen - Bij fruitbedrijf 't Hoogveld in Bertem staat de appelteelt centraal. Op het bedrijf worden diverse appelrassen geteeld, met name Zari, Gala en Decosta", vertelt Kristien Van Essche, die samen met Eddy Decoster het bedrijf runt. Ze geeft aan dat het momenteel stil is in de markt. "Het ras Zari is wel vermarkt via onze telersvereniging, maar voor de andere variƫteiten gaat het moeilijk worden. Het is nu natuurlijk nog vroeg, maar ik zie het voorlopig nog niet aantrekken."

Afwachten

Ze vertelt dat het met name te maken heeft met de Russische boycot. "Daarnaast is er dit jaar natuurlijk een serieuze meerproductie. Er is niet eens sprake van prijsdruk, maar de markt ligt gewoon stil. Als er geen handel is, is er ook geen prijs." Er wordt bij 't Hoogveld momenteel druk geplukt. "We zijn vandaag (28 augustus) gestart in de Gala. Deze worden opgeslagen in de frigo en dan is het afwachten." Ze heeft er weinig hoop op. "Mocht de markt op gang komen, gaat het nog wel even duren. Ik vrees dat de telers nog lang op hun centen moeten wachten." Veel telers kiezen ervoor om hun producten op te slaan. "Dat zou nog wel een probleem kunnen worden. Vooral de laatste weken van de pluk is er kan dat er een tekort zal zijn aan paloxen en frigoruimte."



Consument ligt er niet wakker van
Begin augustus, meteen na de invoer van de Russische boycot, werden met name de peren veel gepromoot om de consumptie in het binnenland te laten stijgen. "De eerste veertien dagen merkten we dat enorm in de thuisverkoop. Mensen kwamen spontaan naar peren vragen. Maar ik heb de indruk dat het ondertussen al weer wat afgezwakt is. Het nieuws is er snel af en de consument ligt er over het algemeen niet wakker van. Op korte termijn werkt het, maar op lange termijn wordt er meestal geen appel of peer meer gegeten." Ze vindt het positief dat er veel wordt gepromoot om de consumptie te laten stijgen. "Maar of het allemaal werkt? Ik vrees dat we een rot jaar gaan hebben. Het wordt overleven."

Voor meer informatie:
Kristien Van Essche
't Hoogveld
0032 477 235319
www.thoogveld.be