Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi en Lidl spenderen miljoenen aan nieuwe suburbane winkels

De Duitse discountketens hebben geïnvesteerd in twaalf strategisch geplaatste filialen in Schotland, nu ze de grootste verkoopstijging in jaren hebben doorgemaakt. De discounters Aldi en Lidl spenderen miljoenen aan nieuwe winkels, omdat ze proberen de Schotse voorsteden te veroveren.

De stijging is gedeeltelijk toe te schrijven aan het feit dat de winkels middenklassemoeders aanspreken, die graag rondkijken voor de beste deals. Retailanalist Bryan Roberts van Kantar Retail zei: "Aldi en Lidl hebben er vertrouwen in dat ze ook klanten met hogere inkomens kunnen aantrekken. De overstap naar meer welvarende gebieden draagt bij aan hun uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk. Beide discounters breiden zich ongelooflijk uit en als gevolg winnen ze terrein ten nadele van andere grote retailers. De grote vier moeten op hun hoede zijn."

Aldi zal naar verwachting volgende maand aankondigen dat de jaarlijkse omzet met 25 procent is gestegen: van £3,9 (€4,90) tot £5 (€6,29) miljard. Lidl meldt een stijging van 23 procent – de hoogste sinds de oprichting in Groot-Brittannië twintig jaar geleden.

Bryan voegde toe: "Tien of vijftien jaar geleden waren de discounters zich bewust van het feit dat hun aantrekkingskracht beperkt was tot klanten met een laag inkomen. Dat stuurde steeds hun locatiekeuze. Nu zowel hun bereik als het assortiment is uitgebreid en de normen en merchandising zijn verhoogd, trekken ze meer klanten met een hoger inkomen. Dat zorgt voor enorme kansen om te beginnen op chiquere locaties."

Lidl vestigt zich in oktober vlakbij Glasgow en er staan nog drie openingen gepland voor binnen een jaar in Edinburgh. De acht nieuwe Aldi-winkels worden onder andere gevestigd in Perth, Inverness en Ayr.

Het nieuws van de discountersgroei tekent zich af tegen een somber decor van de vier grote supermarkten: Tesco registreerde de slechtste handelscijfers in veertig jaar. Morrisons waarschuwde dat de winst dit jaar waarschijnlijk zal halveren en Sainsbury's is begonnen een omzetdaling te zien. Asda meldde een omzetgroei van 0,5 procent maar worstelt ook met het verhogen van de opbrengst. 

Volgens Bryan is de verstoring van de markt een trend die zich zal voortzetten. "Aldi en Lidl zullen nog meer marktaandeel verwerven. De supermarkten kunnen niet veel doen, omdat ze de discounters niet kunnen verslaan op prijsgebied. Hun businessmodel is anders."

Directeur van Aldi Richard Holloway zei: "2014 was een van onze succesvolste jaren in Schotland. Sinds januari hebben we vier nieuwe winkels geopend en nog eens vier moeten voor het eind van het jaar worden geopend. Dat brengt ons Schotse winkelaantal op 58 en het totale aantal werknemers op meer dan 1700."

Een woordvoerder van Lidl zei: "Bijna 80 procent van de Schotse bevolking woont nu vijftien minuten rijden van een Lidl af. Een aantal winkels wordt ook vernieuwd, zodat ze dezelfde winkelervaring bieden als de nieuwe vestigingen."
Publicatiedatum: