Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Albert Heijn elk jaar iets duurder

Colruyt nog steeds goedkoopste supermarkt België

Naar jaarlijkse gewoonte nam Test Aankoop ook dit jaar de supermarktprijzen onder de loep. Colruyt blijft het goedkoopst, al moet de keten de 1e plaats voor de merkproducten en eersteprijsproducten delen met respectievelijk Red Market en Leader Price. Albert Heijn wordt opnieuw iets duurder.

Merkproducten: harde strijd tussen Colruyt en Red Market
Colruyt en Red Market voeren opnieuw het klassement aan. Makro behoudt zijn tweede plaats, al groeit de kloof met de goedkoopste supermarkten. In 2012 bedroeg het verschil 2 %, vorig jaar reeds 4 %, vandaag is een klant er voor een volledig winkelmandje 5 % meer kwijt dan bij Colruyt of Red Market. Albert Heijn zakt, na de grote sprong voorwaarts van afgelopen jaar, naar de vijfde plaats. De ranking wordt opnieuw gesloten door Smatch. Merkproducten zijn er maar liefst 25 % duurder dan bij Colruyt of Red Market. Eigen merken: Match en Smatch hekkensluiters

In tegenstelling tot voorgaande jaren, werden de prijzen voor het winkelmandje van de eersteprijsproducten (Everyday, ARO, Winny, ...) en dat van de huismerken (Carrefour, Spar, Delhaize, Boni, ... ), onder één noemer geanalyseerd, namelijk "eigen merken". Harddiscounters Aldi en Lidl maken immers geen onderscheid tussen de eersteprijsproducten en de huismerken, waardoor beide mandjes dezelfde producten bevatten.

De eersteprijsproducten van Colruyt prijken wederom bovenaan de lijst, maar ook hier gaat het om een gedeelde eerste plaats, namelijk met Leader Price. Opvallend is vooral dat het aanbod van Aldi en Lidl nog vóór de goedkoopste eersteprijsproducten van Match en Smatch strandt. Binnen de Delhaize-groep werden vooral de huismerken aanzienlijk goedkoper ten opzichte van vorig jaar.
Gecombineerd pakket: Colruyt blijft koploper

In de praktijk kopen de meeste consumenten echter een combinatie van merkproducten, eersteprijsproducten en huismerken. Daarom stelden we eveneens een ranking op voor een gecombineerd winkelmandje. De lijst wordt opnieuw aangevoerd door Colruyt, gevolgd door concurrent Red Market met vier indexpunten verschil. Albert Heijn, vorig jaar nog op de tweede plaats, wordt iets duurder en zakt daarmee terug naar de vierde plaats. Match en Smatch sluiten opnieuw de ranking. Het gemixte mandje komt er tot 25 % duurder uit dan bij Colruyt.

Bron: Test Aankoop
Publicatiedatum: