"Supermarkten stimuleren consumptie en respecteren contracten"
Daarom hebben partijen afgesproken dit Nederlandse kroonjuweel te koesteren en te investeren in de markt. Samen met telers en leveranciers willen supermarkten hun uiterste best doen om de komende periode van de boycot zo goed mogelijk door te komen en de schade van het wegvallen van een belangrijke exportmarkt voor de telers zo veel mogelijk te beperken. Tijdens het gesprek is de waardering uitgesproken voor de vele initiatieven die al genomen zijn om de consumptie van groenten en fruit te promoten. Zo is er bijvoorbeeld het telersinitiatief van #SamenSterk, waar al veel supermarkten mee samenwerken.
Daarbij worden lopende contracten met leveranciers gerespecteerd. Dat zei CBL-directeur Marc Jansen donderdag na afloop van het gesprek.''Veel meer dan op deze manier te proberen het overschot aan groente en fruit dat ontstaat door de Russische boycotmaatregelen niet te laten oplopen, kunnen de supermarkten niet doen'', aldus Jansen. Volgens hem zou het maken van afspraken over het op peil houden van de prijzen na het aflopen van de contracten, in strijd zijn met de mededingingsregels.
Er is tevens afgesproken om ook op langere termijn met elkaar van gedachten te wisselen hoe de consumptie en productie van groenten en fruit structureel een impuls te kunnen geven. Uitgangspunt hierbij is gezamenlijk zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen van de consument. Als er meer groenten en fruit wordt gegeten profiteert niet alleen de keten, maar ook de consument.
"Niet overschatten"
Volgens financieel directeur van Jumbo, Ton van Veen, wordt er te veel gezegd en geschreven over de invloed die supermarkten zouden hebben op de prijzen van AGF. "De rol van foodretailers in de Russische boycotkwestie moet niet overschat worden", zegt de CFO tegen de Telegraaf.
Jumbo mag dan Nederlands AGF promoten, dergelijke acties van supermarkten zullen niet de totale impact van de boycot door Rusland op Nederlandse telers wegnemen, zegt Van Veen tegen de Telegraaf. Het merendeel van de opbrengst van telers gaat namelijk naar het buitenland en slechts 20 procent komt in de Nederlandse supermarktschappen terecht, benadrukt Van Veen. De financieel directeur zegt dat Jumbo nu niet minder betaalt voor AGF dan een paar weken geleden en enkel te stellen heeft met een lagere marge.
Klik hier voor het volledige artikel van de Telegraaf