Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
productiedoel: 200.000 kokers in 2016

Rockit appelen internationaal succes

Het duurde even, voordat Havelock North teler Phil Alison zijn Rockit miniatuur-appelen, appelen mocht noemen. De appeltjes zijn iets groter dan een golfbal: het Nieuw-Zeelandse ras ziet eruit en smaakt als een gewone appel, maar was te klein om binnen het VN's gestelde minimum te vallen. Na vier jaar papierwerk werd in mei 2014 de Rockit officieel 's werelds kleinste appel. Alison ziet juist het formaat als grote potentie en promoot de mini-appel aan de wereld als snack. "Omdat mensen nog nooit zoiets hebben gezien, zijn ze in eerste instantie een beetje sceptisch over de Rockit," zegt Alison, die de appelen al 30 jaar teelt. "Maar de vraag is enorm, want als snackmerk kun je kinderen gezond laten eten."
 
Verpakt in kokers
Je zult Rockit appelen niet in een houten bak op de markt vinden. In 2010 zijn ze geïntroduceerd. Ze zijn verpakt in plastic kokers van drie, vier of vijf stuks. De verpakking (die volgend jaar zal worden gemaakt van plantaardig eco plastic) is ontworpen om ze te kunnen stapelen bij de kassa en in de bekerhouder van een auto.
 
The Havelock North Fruit Company kocht in 2002 de wereldwijde rechten op het Rockit ras. Concurrenten probeerden steeds grotere appelen te telen, maar Alison zag het als duur 'snoepgoed'. "In mijn tijd zaten pruimen in een grote zak, maar nu kun je ze individueel verpakt krijgen. Het zette me aan het denken."
 
Een buis van vier appelen kost € 2,98. Rockit appelen zijn duurder dan het meeste fruit, maar elke individuele appel komt uit op ongeveer dezelfde prijs als een reep chocolade. Alison geeft toe dat het in het begin niet makkelijk was de kokers met appelen te verkopen. "Maar ik was onvermurwbaar. Ik wilde ze niet net als alle andere appelen in tas of zak op de markt verkopen. Ik wilde dat de integriteit beschermd werd en dat er verschil zou zijn "

Wereldwijd beschikbaar
The Havelock North Fruit Company exporteert Rockit appelen naar Taiwan, Hong Kong, Singapore, Italië en de VS en in het Verenigd Koninkrijk uitsluitend naar retailer Marks & Spencer. In Nieuw-Zeeland zijn ze verkrijgbaar in de New World supermarkten. Evenals het uitbreiden van de export is het een doel dat Rockit appelen in locaties als benzinestations en cafés worden verkocht. Een juicebar in Auckland Airport verkoopt momenteel de Rockit. Verder is Alison in gesprek met een grote Amerikaanse café keten en een supermarkt.
 
Zijn grootste 'frustratie' is dat de vraag veel groter is dan het aanbod. Het duurt twee jaar voordat een Rockit boom vrucht geeft en zeven jaar voor de bomen hun maximale capaciteit bereiken.

Om het tempo te versnellen, heeft The Havelock North Fruit Company het kapitaal met ruim 6,7 miljoen euro verhoogd, inclusief de financiering van het zaad van de New Zealand Venture Investment Fund (NZVIF). Tauranga angel investeringsgroep, Entrerprise Angels, heeft ook bijgedragen met een miljoeneninvestering. Het verkrijgen van de internationale fruitteelt licenties verliep succesvol, waardoor The Havelock North Fruit Company ook geïnvesteerd heeft in twee Rockit boomgaarden.

200.000 in 2016

Het bedrijf produceerde 3.000 kokers met appelen in 2013, maar dit jaar zullen ze er 24.000 produceren met als doel 200.000 in 2016. Het bedrijf hoopt de omzet met 2,25 miljoen euro te kunnen verhogen om haar doelstellingen te bereiken.
 
The Havelock North Fruit Company heeft Rockit telers licenties verkocht aan 18 landen. Het bedrijf houdt strikt toezicht op de overzeese verkoop door beperking van de licenties per land om zo de volumes te beheersen. De marketing wordt tevens beheerd in Nieuw-Zeeland om ervoor te zorgen de verpakking wereldwijd consistent is.
 
Test in VS positief
"We moeten de Rockit appel jaarrond beschikbaar hebben, dus is het noodzaak dat die op het noordelijk en zuidelijk halfrond wordt geproduceerd", zegt Alison. Momenteel is Taiwan marktleider, maar een test van de Rockit in de Verenigde Staten is dit jaar succesvol geweest. De Amerikaanse appeldistributeur Chelan Fresh begon dit jaar in mei een proef met de Rockit appelen. Marketingdirecteur, Mac Riggan is ervan overtuigd dat de Rockit een goede afzet zal hebben in de Verenigde Staten.

Bron: stuff.co.nz

Publicatiedatum: