Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gert Bouman, Frutaria:

"Steenfruitmarkt desastreus, druiven enige lichtpuntje"

Tholen - Het Spaanse steenfruitseizoen ging dit jaar erg vroeg van start. "De retail was nog niet klaar voor actieprijzen en reageerde pas toen de grote volumes arriveerden. Korte tijd waren de prijzen attractief, waarna medio juli de markt volledig in elkaar klapte", vertelt Gert Bouman van de Spaanse privé-producent Frutaria. De prijsmalaise geldt zowel voor perziken, nectarines als abrikozen. "Maar eigenlijk is al het zomerfruit goedkoop. Ook de pruimen zitten in een dal en komen er niet meer uit. Het enige fruit dat normale tot hoge prijzen noteert, zijn druiven als gevolg van een gebrek aan kwalitatief goede druiven.
 
Normaal gesproken gaat het Spaanse steenfruitseizoen door tot eind september / begin oktober. Gert kwalificeert de kwaliteit van het fruit als goed tot zeer goed. Hoewel Frutaria zelf nauwelijks naar Rusland exporteert, krijgt het wel de indirecte gevolgen van de boycot mee. "De nekslag voor de markt is dat de Russische markt is dichtgegaan. Net als in Nederland heeft Spanje exporteurs die normaal 80% van hun volume naar Rusland exporteren en nu stilstaan. Wij zijn zelf in de zomer gespecialiseerd op de Zuid-Amerikaanse landen. Door de druk op de markt in Europa worden er nu veel proefzendingen naar die markten gestuurd. Maar ook deze Zuid-Amerikaanse markten hebben hun beperkingen. Er zijn weliswaar 150 miljoen Brazilianen, maar 140 miljoen daarvan hebben net voldoende geld om rijst en kip te kopen. Voor ons reden om ons nog meer te richten op andere verre bestemmingen."



Volgens Gert is Frankrijk geen concurrent meer voor Spanje, omdat dat land nauwelijks productie meer heeft. "Italië is een concurrent op de Europese markt en voor de kleinverpakking. Maar ik verwacht nu meer concurrentie van traditionele Rusland-leveranciers (Spaanse of Italiaanse exporteurs) die hun productie nu ook in Europa willen verkopen en deze volumes - die normaal door Rusland opgenomen worden - zullen in de traditionele markten terechtkomen wat een enorme prijsdruk gaat geven op een toch al gespannen markt.

Het is een constante race om beter kwalitatief fruit betere met optische kwaliteiten en oogstopbrengsten te hebben om toch maar concurrerend te blijven en te kunnen overleven. Italië heeft in het verleden nauwelijks plantages gerenoveerd, terwijl dat in Spanje aan de orde van de dag is. Er wordt meer gerooid dan geplant in het citrus en steenfruit. Met name de oude plantages worden gerooid. Bij ons bedrijf komt 30% van het fruit van bomen die drie jaar oud of jonger zijn. Deze verschillen in kwaliteit en uiterlijk zullen uiteindelijk tot prijsverschillen leiden."

Voor meer informatie:
Gert Bouman
Frutaria
T: (+34) 661 252 509(+34) 661 252 509
gbouman@frutaria.com
www.frutaria.com

You'll need Skype CreditFree via Skype
Publicatiedatum: