Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Israëlische fruitproducenten hopen dat conflict bedaart tegen september

Het mangoseizoen is in Israël momenteel in volle gang. Oron Ziv van de Israëlische producent en exporteur Befresh Europe hoopt op een succesvol seizoen, "ondanks dat het waarschijnlijk ook lastig wordt. Momenteel is een aantal klanten niet zo enthousiast om met Israëlische leveranciers samen te werken en daarnaast zijn er wat problemen met overaanbod."



Wat betreft het granaatappelseizoen, dat net van start gaat, bevestigt Oron dat de eerste container net op de markt is gearriveerd. Tot nu toe ziet de situatie er wel goed uit, hoewel het seizoen nog in een te vroeg stadium zit om een nauwkeurige schatting te maken.

Met betrekking tot het verbod van Europese supermarkten op Israëlische producten, dat niet alleen de producten van specifieke gebieden geleidelijk beïnvloedt, maar ook het land als geheel, hoopt Oron dat "tegen september het conflict zal zijn opgelost en de marktsituatie verbetert. Volgende maand beginnen namelijk het citrus- en avocadoseizoen. Op dit moment is de Scandinavische markt bijvoorbeeld volledig geblokkeerd."

Aan de andere kant van de medaille zou het recente Russische verbod op EU-producten voor Israël een mogelijkheid kunnen betekenen om meer goederen direct naar Rusland te verzenden. Oron legt uit dat "het zal afhangen van het product en de prijzen. De paprikazendingen zullen bijvoorbeeld zeker naar Rusland verschuiven, hoewel Russische importeurs misschien niet in staat zijn om een aantal van de duurste producten, zoals de Orri, te betalen."

Oron gelooft in elk geval dat de moeilijkheden veel te maken hebben met de marktsituatie in het algemeen, aangezien veel klanten staan te popelen om hoge kwaliteitsproducten, zelfs als ze uit Israël komen. "De mangomarkt wordt momenteel bijvoorbeeld overspoeld door goedkope producten uit Brazilië. Het is altijd een combinatie van politieke kwesties en marktproblemen en dus is het moeilijk te voorspellen hoe het allemaal zal evolueren."

Vorig jaar hadden sommige Israëlische producten al een slecht seizoen, met name grapefruits. Andere landen, zoals Zuid-Afrika, werden ook beïnvloed door deze problemen. "De vraag blijkt te dalen en Israël produceert grote volumes rode grapefruits. Producenten zullen waarschijnlijk overstappen op meer winstgevende citrussoorten, zoals de Orri. Dus we zullen zien wat voor impact dit zal hebben op de prijzen."



Oron wijst op de behoefte aan het ontwikkelen van nieuwe rassen, maar ook op het feit dat "dit een lang proces" is. "Het duurt enige tijd voordat nieuwe rassen commerciële worden. Degene die momenteel worden getest, zullen bijvoorbeeld waarschijnlijk pas over tien jaar een succes kunnen worden genoemd zoals de Orri. Telers kijken vanzelfsprekend niet alleen naar de verkoopprijs, maar ook naar de kosten en de gemiddelde opbrengst over de jaren."

Voor meer informatie:
Oron Ziv
BeFresh Europe
Mobiel +31 6 22514987
Kantoor +972 52 2555135
Fax +972 153 547625599
oron@befreshcorp.com
www.befreshcorp.com
Publicatiedatum: