Vroeg in de ochtend, op 16 juli, toetert de eerste "Madein Chengdu"-goederentrein en vertrekt vanuit het Chengdu Railway Stationnaar Centraal-Azië. De bedoeling is dat de vracht in vijf landen vanCentraal-Azië arriveert in negen dagen.
Volgens Van Bingvay, de CEO van logistieke onderneming van"Chengdu-Centraal-Azië", vertrekt deze trein vanuit Chengdu RailwayStation, gaat dan westwaarts via Lanzhou en Urumq. In ongeveer 4 dagen bereiktde trein Alashankou, vanwaar zij haar reis vervolgt naar Alma-Ata(Kazachstan), Bishkek (Kirgizië), Tashkent (Oezbekistan) en Dushanbe(Tadzjikistan) en eindigt in Ashgabat (Turkmenistan). De reis duurt negen tot elfdagen. Dat is bijna twee keer zo snel dan voorheen.
Opmerkelijk is dat de trein tot 35 containers kan vervoeren.De eerste vracht van 25 containers, die al geladen is, bevat grote onderdelen vanmachines en apparatuur, reserve-onderdelen en consumentengoederen ter waarde van 12 miljoen USD. Deze spoorlijnzal naar verwachting "een verenigd centrum, een enkele basis" gaanvormen en als gevolg van de grote vraag naar consumptiegoederen, elektronica enapparaten, een aankoopcentrum voor de Centraal-Aziatische landen vormen, eengrensoverschrijdend handelsplatform. Dit zal de Chengdu merken internationalepromotie brengen.
Bovendien draagt het klimaat van Centraal-Azië bij aan degrote vraag naar verse landbouwproducten van goede kwaliteit. De Chengdu routeis er om te profiteren van de landbouw voordelen en om een exportcentrum van landbouwproductenvoor Centraal-Azië te creëren.
Bron: russian.china.org.cn