Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jan Gottschall (NAO): "We kunnen geen ijzer met handen breken"

Russische markt voor consumptieaardappelen al een jaar dicht

Tholen - Alweer een jaar geleden, in juli 2013, sloot Rusland de grenzen voor pootgoed en consumptieaardappelen uit de EU. Voor de export van pootaardappelen in het seizoen 2013/2014 is een tijdelijke oplossing gevonden, maar Europese consumptie-aardappelen mogen nog altijd Rusland niet in. Voor exporteurs is dit een domper, omdat Rusland met een jaarlijkse export van gemiddeld 20.000 ton aardappelen (2012/2013) een vrij belangrijke exportbestemming is, alhoewel Belgiƫ en Duitsland de hoofdmoot van de Nederlandse export voor hun rekening nemen. Rusland importeert wel belangrijke hoeveelheden consumptieaardappelen uit onder meer Egypte, Marokko, India en Pakistan.

"We brengen de importboycot volop bij de NVWA en het ministerie van Economische Zaken onder de aandacht, want het is een fytosanitaire aangelegenheid, die loopt via de overheidscontacten. Maar uiteindelijk hebben we de medewerking van de Russische autoriteiten nodig", verklaart Jan Gottschall van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO). Reacties van importeurs dat de drang vanuit Nederland bij pootgoed een stuk groter was, wijst hij van de hand. "Het is echt niet zo dat het allemaal om pootgoed draaide en dat de consumptie-aardappelen er een beetje bij werden gedaan. Consumptieaardappelen zijn net zo belangrijk als de pootaardappelen. Wel werd duidelijk dat we bij pootgoed de grootste kans hadden om de Russische markt te openen, dus de strategie was om na de pootaardappelen d de consumptieaardappelen aan te pakken."

"Wat wel heel belangrijk is, dat de behoefte op de Russische markt er zelf is om Europese aardappelen te gaan importeren. Dat hebben we met pootaardappelen ook gezien. Daarom is het zo belangrijk dat de Russische afnemers zelf de noodzaak aangeven bij hun autoriteiten", vervolgt Gottschall. Op de vraag wat zijn verwachting is wanneer de markt weer open gaat, antwoordt hij: "We zetten ons volop in voor opening van de Russische markt, maar kunnen niks beloven. Het liefst zien we natuurlijk dat we helemaal geen handelsbelemmeringen hebben, maar we kunnen geen ijzer met handen breken."